De overheersende trend dit seizoen: oriëntaalse, warme en houtachtige geuren. Die passen beter bij herfstwandelingen in het bos.
De prijs voor het leukste flesje van het seizoen gaat naar Gentleman van Oscar de la Renta met z’n speelse dominosteen. De heer de la Renta was een fervente liefhebber van een partijtje domino en was naar verluidt een competitiebeest, zonder aan klasse te verliezen. Die mentaliteit vind je terug in het parfum: de aanzet is sterk met een mengeling van bergamot, pompelmoes-champagne en kardemom. Het hart bestaat uit rozemarijn, zwarte Oolongthee en absolue van Egyptische geranium en loopt over in Haïtiaanse vetiver, amber en leatherwood met een hint van gomhars. Voor de gentleman van vandaag met de klasse en gratie van weleer.
Gentleman van Oscar de la Renta, € 60 voor 50 ml.
Paco Rabanne breit verder op het succesvolle 1 Million-verhaal en komt met een intensere versie van het parfum, 1 Million Privé. De flacon in de vorm van een goudstaaf kreeg een nieuw amber- en bronskleurig jasje. De houtachtig oriëntaalse geur opent met noten van bloedmandarijn en kaneel. Het hart bevat noten van tabak en mirre en word versterkt door een basis van patchouli en tonkabonen. Luxueus, gedurfd en zelfs een beetje brutaal.
1 Million Privé van Paco Rabanne, € 70,50 voor 50 ml.
Na Bvlgari Man en Bvlgari Man In Black brengt het Italiaanse huis nu ook Man Black Cologne en Man Black Orient, gecreëerd door Alberto Morillas, op de markt. De cologne, een frisse oriëntaalse (zomer)geur, ligt al in de winkels. Man Black Orient is het complementaire eau de parfum gecreëerd met oog op het najaar. De sfeer is mysterieus en opulent, met topnoten van vintage rum en pittige zwarte kardemom. Het hart is sensueel met tuberose en rozen uit Taif en in de basis vinden we intense oud en gelooid leder. Echt een geurtje voor de manly man.
Man Black Cologne en Man Black Orient, respectievelijk € 55,90 en € 70,50 voor 60 ml bij Ici Paris XL.
Encre Noire, een klassieker onder de vetivergeuren viert zijn tiende verjaardag en daarom vroeg Lalique zijn bedenker, Nathalie Lorson, om een nieuw hoofdstuk aan het verhaal te schrijven. Encre Noire à l’Extrême is een uiterst sensuele geur met topnoten van zowel Haïtiaanse en Javaanse vetiver, gecomplementeerd door sprankelende bergamot en fris cederhout en elemihars. Kostbare iris en sexy wierook geven het eau de parfum zijn suggestieve, ietwat duistere kracht. Sandelhout, veloursachtige patchouli en benzoine laten een blijvende indruk achter.
Encre Noire à l’Extrême van Lalique, € 80 voor 50 ml, online verkrijgbaar.
Wederom een vervolg: Man Intense van Jimmy Choo is de (je raadt het al) intensere broer van Man. Een accent van zwarte peper, de waterige frisheid van galiameloen en davana-olie geven de geur zijn update. De tonkaboon brengt warmte en een toets van amandel en tabak. Een knipoog naar rock-‘n-roll en rebellie.
Man Intense van Jimmy Choo, € 59 voor 50 ml.
Met nieuw creatief directeur Peter Dundas aan het roer van Roberto Cavalli wordt de Italiaanse glamour grondig geherinterpreteerd. De Cavalli-man is een bohémien, een rocker en een moderne dandy. Uomo is een aromatische oriëntaalse houtgeur met een wispelturig en geheimzinnig karakter geworden. Zwart viooltje, het handelsmerk van neus Christophe Raynaud, wordt afgezet tegen oer-mannelijk saffraan. Honing en lavendel vormen het meeslepende hart, ondersteund door cederhout en vervlochten met patchouli en tonkaboon. Een making of van het promotiefilmpje met model Félix Gesnouin vind je hieronder!
Uomo Eau de toilette van Roberto Cavalli, € 62,22 voor 60 ml.
https://www.youtube.com/watch?v=gsLAhyIh6PI