Ramona Stoica
- Lasi – Roemenië, 1981
- Op haar 21e verhuisd naar België
- Gewerkt als poetsvrouw
- Nederlandse lessen gevolgd
- Kunstacademie: ‘Beeldende Kunsten van Berchem & Instituut Roger Avermaete’
- 2010: ‘Glamour-prijs’ gewonnen in Monaco, JEANSATION
- Zet haar in voor duurzame mode
- 2017: Helder opgericht
Why a power woman?
Waarom kozen we deze week voor de ontwerpster Ramona Stoica van het label Helder? Heel duidelijk … Ramona is opgegroeid in Roemenië. Armoede in de Europese Unie? Yes, Roemenië is een land dat tot op de dag van vandaag nog hard moet knocken. Zo ook Ramona … Ramona vond op vroege leeftijd haar passie, ontwerpen. Maar het mocht niet zijn, haar ouders vonden het verspilling van tijd én geld.
In 2002 besloot Romana te verhuizen naar België. In het begin was er geen tijd om te dromen. Romana moest zien te overleven en te integreren in een voor haar vreemd land. Ze begon te werken als poetsvrouw en besloot hiernaast ook Nederlandse les te gaan volgen. Want wat als je de taal niet beheerst? Dit heeft uiteindelijk veel verandert voor haar.
Na de opleiding Nederlandse les, besloot ze om toch een mode-opleiding te gaan volgen in avondschool. Ze wou zichzelf de kans geven zodat ze niet op latere leeftijd kon zeggen, ‘had ik het maar geprobeerd‘. Plots veranderde dit haar hele leven. In de opleiding zochten ze studenten die wouden deelnemen aan een wedstrijd in Monaco. Ze nam deel, en werd als enige Belgische geselecteerd voor de finale én ze won ook nog eens de prijs voor ‘beste avondjurk‘. Deze prijs gaf haar een boost en ze begon te geloven in haarzelf.
Misschien heb ik toch wel een beetje talent? – Ramona Stoica
Helder Antwerp
In 2017 richtte ze haar eigen duurzaam, high-end label op. Met Helder wil ze mensen bewust maken dat duurzame mode ook high-end en fashionable kan zijn. Het is niet gemakkelijk om een duurzaam label te runnen. Er zijn zoveel factoren waar je geen controle over hebt. Van stoffen en leveranciers tot verkoop en productie. Mode is heel ‘gevoelig’. Elke seizoen moet je jezelf heruitvinden en het gevecht aangaan. Iedereen opnieuw overtuigen en een verhaal opnieuw vertellen. 10% van de tijd ben je creatief bezig en 90% ben je een probleemoplosser.
Tenslotte wil Ramona zelf nog iets meegeven aan onze lezeressen. ‘Het klinkt misschien cliché, maar volg je dromen. Het is echt mogelijk! Je moet er hard voor werken én je mag niet opgeven, maar uiteindelijk geraak je er wel.‘
Vond je dit een interessant artikel? Lees dan ook: woman to watch, Petra De Sutter, Danira Boukhriss en Blu Samu.