Dit jaar valt Black Friday op vrijdag 23 november en met de toenemende belangstelling voor de koopjesdag zochten we even uit wat de geschiedenis is van deze feestdag.
Een Amerikaanse traditie van extreme kortingen
‘Black Friday’ staat bekend als een Amerikaanse feestdag. Traditioneel gehouden op de eerste vrijdag na Thanksgiving is het dé shoppingdag bij uitstek om koopjes te scoren. Dat blijkt ook uit uit het feit dat 24 van de 50 staten ‘Black Friday’ als officiële vakantiedag voor hun werknemers hebben ingebed. En dat mag ook wel, want niet alleen de kortingen zijn extreem, ook de openingsuren van de winkels. Sommigen openen al vanaf 00:00 om alle klanten aan te kunnen. Voor wie vroeg opstaat, heeft de ochtendstond hier dus echt goud in de mond. De kortingsdag kent sinds enkele jaren ook een opmars in ons land. Veel winkeliers zien ‘Black Friday’ als de perfecte opportuniteit om meer klanten te lokken en doen het dan ook massaal.
First record of ‘Black Friday’
Het eerste geregistreerde gebruik van de term ‘Black Friday’ ging niet als shoppingdag de boeken in, maar wel …. als financiële crisis. Op 24 september 1869 kochten Wallstreeters Jay Gould en Jim Fisk zoveel goud op dat de Amerikaanse goudmarkt instortte. Het lag in de bedoeling om het goud te verkopen met enorm hoge winsten, maar ze faalden en zorgden ervoor dat uiteindelijk iedereen failliet ging. Not so good eh?
Begin van de kerstperiode
De dag na Thanksgiving is van oorsprong altijd een drukke periode geweest in de winkels. Voor vele mensen is ronduit het ongeschreven begin van de kerstperiode. Zo ook in de stad Philadelphia. Hier plakte de politie in 1965 de naam ‘Black Friday’ op de verkeersdrukte, die ontstond door de onophoudelijke toestroom van kerstshoppers en toeschouwers van de jaarlijkse Army-Navy rubymatch. Het zag er letterlijk zwart van alle mensen.
Een laatste theorie stelt dat ‘Black Friday’ het begin markeert van de periode waarop winkeliers opnieuw winst maken. Vroeger was het namelijk zo dat de ‘verliezen’ van handelaars in het rood werden opgeschreven en winsten in het zwart. Vandaar ‘Black Friday’, de dag waarop er voor het eerst opnieuw winst wordt gemaakt dankzij de vele shoppers.
Stijgende populariteit
Hoe is ‘Black Friday’ van nationale naar mondiale feestdag gegaan? Het komt eigenlijk door Thanksgiving. In de week voorafgaand op de feestdag, zijn er veel parades om Turkeyday te vieren. Grote en opvallende praalwagens, die massaal bezoekers lokken, rijden dan door de straten met op hun zijkanten pronkende reclames. Winkeliers proberen hun koopwaar dan uiteraard zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Hoe? Je raadt het al: Met massale en extreme kortingen. There you have it: de oorsprong van Black Friday.
Van Black Friday naar Cybermonday
Daar waar je de zwarte kortingen vooral in fysieke winkels vindt, is er voor de online shoppers nu ook zoiets als ‘Cybermonday‘. Dit is de eerste maandag na ‘Black Friday‘. Hier krijg je online de beste koopjes voorgeschoteld, met afprijzingen voor elektronica en speelgoed als koplopers. In praktijk vloeien beide feestdagen in elkaar over, wat maakt dat je het volledige weekend van Thanksgiving lustig kan gaan shoppen aan extreme kortingen. Online als offline.
Meer lezen over Black Friday en de leukste deals: Tien geurkaarsen om de kerstsfeer al in huis te halen, Black Friday de leukste online finds voor het hele gezin, Personaliseer je DIOR tote met ABCDIOR.