Vivienne “l’enfant terrible van de mode” Westwood is een geëngageerde vrouw met een uitgesproken stijl. Zo had ze een grote invloed op de mode van de punkbeweging (veiligheidsspelden, de hanenkam, gebleekt haar,…allemaal bedenksels van Vivienne Westwood) en maakt ze onvermoeibaar gebruik van haar modeshows om haar stem te laten horen.
Een uniseks collectie met een boodschap
Op 75-jarige leeftijd is de Britse modeontwerpster nog steeds heel eigenwijs. Zo stuurde ze tijdens de London Fashion Week Men’s vrouwen en mannen samen de catwalk op. Hoewel steeds meer ontwerpers deze formule toepassen, gaat Vivienne Westwood toch nog een stapje verder. Ook hier zag ze de gelegenheid om haar stem te laten horen en haar boodschap luidde: “Buy less, choose well, make it last”.
Pleidooi tegen massaconsumptie
Het lijkt vreemd voor een modeontwerper, maar toch moedigt Vivienne Westwood de mensen aan minder kleren te kopen, de hare inbegrepen. De ontwerpster, die zich sinds het begin van haar carrière inzet voor het milieu, verklaarde tijdens de Londense modeweek dat ze tegen verspillen is en dat ze zich daarom concentreert op kwaliteit en niet op kwantiteit. Met haar nieuwste collectie, die haar naam ‘Ecotricity’ ontleent aan een Britse leverancier van groene energie, streeft Vivienne Westwood naar een mensheid met meer verantwoordelijkheid en meer respect voor het milieu.