Iedereen weet dat het gezond is om op regelmatige basis vis te eten. Vis is namelijk een uitstekende bron van vitamines, eiwitten en mineralen.Visolie is rijk aan Omega 3 en beschermt ons lichaam tegen hart-en vaatziekten. Bovendien zijn visvetten erg laag in verzadigde vetten, waardoor ze perfect passen in een gezond voedingspatroon. De Belgische consument heeft de boodschap goed begrepen, want binnen Europa zijn we relatief grote visconsumenten. Per persoon wordt er jaarlijks zo’n 25 kg gegeten in levend gewicht (goed voor zo’n 9-11 kilogram verwerkt product), tegenover 18,9 kg voor het wereldwijde gemiddelde.
En de favoriet bij Belgen is…
In 95% van de Belgische huishoudens staan er regelmatig vis, schaal- of schelpdieren op het menu. We consumeren vis het vaakst thuis. 40% van de consumptie gebeurt buitenshuis, bijvoorbeeld bij vrienden of op restaurant. Kabeljauw is bij Belgen de populairste vissoort, maar wordt op de voet gevolgd door zalm. De verkoop van deze twee vissoorten is goed voor de helft van de verkoop van de volledige sector. Noordzeevissen zoals heilbot en schelvis stegen in populariteit in 2016, terwijl meer exotische vissen zoals pangasius en victoriabaas aan populariteit moesten inboeten.
De consumptie van visserijproducten hangt opvallend sterk samen met de leeftijd van de koper. Je leeftijd kan dus verklappen wat jouw favoriete soort is. Meer dan 1/3 van de 65-plussers houdt van haring, terwijl haring slechts 8% van de consumenten onder de 35 jaar kan bekoren. Jongeren zijn in het algemeen geen fan van gezouten kabeljauw. Gerookte zalm eten ze dan weer even vaak als hun ouders. Ook opvallend is dat jongeren veel meer surimi en gepaneerde vissen verbruiken dan ouderen. Uit de analyse blijkt ook we steeds meer vis eten naarmate we ouder worden.