De beauty-industrie experimenteert al langer met technologie, maar corona bracht dat in een stroomversnelling. Zo lanceerde Chanel onlangs de Lipscanner, waarmee je de juiste lipsticktint kan vinden en ontwikkelde Garnier de tool Color Match, die op basis van een paar vragen over je haarkleur en voorkeuren enkele tinten voorstelt. Nog tijdens de lockdowns bedacht een Belgisch-Nederlands trio het businessmodel achter Routinely. Hun idee overtuigde meteen de Duitse cosmeticagigant Beiersdorf (bekend van onder andere Nivea en La Prairie, nvdr), die mee-investeert in het concept.
Lees ook: 12 glamoureuze parfums voor de herfst.
Beauty-algoritme van Routinely
Charlotte Van Loock, de Belgische oprichtster en CMO van Routinely, wist door het overaanbod aan beauty niet meer waar te kijken. “Ik was overweldigd en gebruikte daardoor nog amper producten. Met Routinely willen we een antwoord bieden op dat probleem.” Concreet zijn er 13 serums met actieve ingrediënten die tegemoetkomen aan de individuele specificiteit van de huid. Denk aan retinol tegen huidveroudering, vitamine C voor een onfrisse huid en niacinamide om acne te bestrijden. Uniek aan Routinely is de bijhorende app die fungeert als een persoonlijke beautyexpert en die je begeleidt in een correcte skincare-routine.
“Het begint met het invullen van een uitgebreide vragenlijst die peilt naar je huidverzorgingsbehoeften en levensstijl. Er wordt onder meer rekening gehouden met de luchtvervuiling rondom je woonplaats, je slaap- en eetpatroon, en schommelingen in de luchtvochtigheid waar je werkt. Die gegevens integreren we in het algoritme dat bepaalt aan welke actieve ingrediënten je huid nood heeft”, vertelt Van Loock. Het algoritme houdt ook rekening met individuele gewoontes zoals alcohol en roken, “want het is niet aan ons om mensen een bepaalde levensstijl op te dringen.”
Lees ook: Kapseldrang? Dit zijn de snits van het moment.
2 à 3 serums
Na aankoop van de producten, raadt Charlotte 2 à 3 serums per persoon aan, legt de app uit in welke volgorde, wanneer en hoe je die moet aanbrengen. “Dat bepaalt het algoritme op basis van de informatie waartoe andere apps inzage geven zoals stress, uv-straling en zelfs de menstruatiecyclus”, aldus Van Loock. De app werd ontwikkeld door wetenschappers, dermatologen en liefhebbers van skincare. “Met Routinely willen we de drempel tot expertise en persoonlijk advies verlagen. Onze huid is een levend, ademend orgaan met veranderende behoeftes. Generieke producten komen daar helaas niet aan tegemoet. En je hebt al veel kennis nodig om er zelf achter te komen wat je specifiek moet smeren. Wij geloven erin dat technologie kan helpen om inzicht te krijgen in deze complexe en persoonlijke materie.”
De app is gratis beschikbaar in de app store, € 29,90 per serum, meer info op de website.