Casta’s carrière begon toen ze tijdens een vakantie met haar familie in Corsica door een fotograaf werd opgemerkt. Ze was toen 15 jaar. Waar het begin jaren negentig doodnormaal was om als piepjong meisje te werken als model, is dat ondertussen niet meer het geval.
Lees ook: 15 fantastische SS21-schoenen om nu al voor te sparen.
In 2015 keurde Frankrijk een wet goed die modehuizen verplicht enkel te werken met modellen ouders dan 16 jaar. En met een gezond gewicht bovendien. Luxemultinationals Kering en LVMH, respectievelijke eigenaars van onder andere Balenciaga en Dior, ondertekenden in 2017 een chapter rond minderjarige modellen. Ook Condé Nast, uitgever van magazines al Vogue en GQ, werkt niet meer samen met meisjes en jongens onder de achttien. Vogue schreef daarover dat het niet langer wou meewerken ‘aan de praktijk waarbij kinderen in de markt gezet worden als glamoureuze volwassenen’.
Latere fin de carrière
“Uiteraard sta ik hier achter, al moet ik toegeven dat het voor mij persoonlijk geen negatieve ervaring was. Het heeft mijn leven net op een positieve manier veranderd door zo jong te beginnen en een opleiding te krijgen in die waanzinnige modewereld”, vertelt Casta Marie Claire in een Zoom-gesprek vanuit Parijs. “Het zou volgens mij een groter verschil maken als de carrière van modellen langer zou duren.”
De modellenindustrie is immers een van de zeldzame scoren waar vrouwen meer verdienen dan mannen. Maar daar hangt ook een keerzijde aan vast: eens voorbij de 30, is je modellencarrière als vrouw veelal voorbij. Sommige supermodellen zoals Naomi Campbell (50), Cindy Crawford (54), Kate Moss (46) en ook Casta zelf worden nog steeds geboekt, maar zij zijn de uitzondering op de regel. Tijdens de afgelopen SS21-modeweken waren slechts 32 ‘oudere modellen’ te zien op de catwalk.
“Mensen in de modewereld hebben nog steeds weinig realiteitszin en weigeren in te zien dat we nu eenmaal ouder worden. Ze kunnen maar niet aanvaarden dat ons lichaam en gezicht verandert met de jaren. Jean Paul Gaultier was een van de eerste designers die lang geleden al een lans brak voor diversiteit. Hij huurde geen castingagent in, maar trok zelf de straat op om allerlei verschillende modellen te vinden. Zowel op vlak van afkomst, maat en leeftijd. Ik merk wel dat steeds meer merken en magazines hiermee bezig zijn nu. Het moet nu eindelijk eens normaal gaan worden”, aldus Casta.
Laetitia Casta voor IKKS
In 2019 koos IKKS Laetitia Casta uit als gezicht van hun vrouwenlijn om de twintigste verjaardag van het Franse merk te vieren. Hoewel ze zich de laatste tijd meer op haar werk in film toelegt, is ze ook nu te zien in de campagne van de 1440. De nieuwe signatuur-tas van het label. “Ik sta al lang in de schijnwerpers, maar heb het steeds belangrijk gevonden om dichtbij de mensen te staan. Ik wil daarom niet alleen met high fashion merken samenwerken, maar ook met labels die een beetje toegankelijker zijn zoals IKKS. Voor mij staat het merk gelijk aan een pakweg Saint Laurent”, vertelt ze.
IKKS omschrijft de 1440-tas als een extensie van de vrouw en een bondgenoot van de hedendaagse heldinnen. Hij bevat alles wat ze nodig heeft, haar geheimen, haar dringende zaken. Casta sleurt op dagdagelijkse basis zelf ook heel wat mee. “Momenteel zit er een script in mijn tas voor een theaterstuk waaraan ik werk, boeken, DVD’s en meer van dat. Het is eigenlijk een soort van kantoor in miniatuurvorm.” (lacht).
De collectie 1440 bestaat uit 7 tassen. Shop ze via ikks.com.