Je verwacht het misschien niet, maar ook anno 2018 er nog vaak geweld tegen de LGBTQI (lesbian, gay, bisexual, transgender, queer & intersex) +- gemeenschap. Eerder dit jaar werd een homokoppeltje ernstig aangevallen en mishandeld door een groep jongeren in centrum Brussel. Ook uit verschillende enquêtes blijkt dat er nog een grote terughoudendheid is tegenover homo- en biseksualiteit. Uit een onderzoek van van IVOX uit 2016 blijkt dat 49% van de ondervraagden seksuele relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht helemaal niet normaal vindt en dat 37% van de ondervraagden zegt zijn/haar kinderen duidelijk te maken dat heteroseksuele relaties de enige norm zijn. Conclusie? Er is duidelijk nog veel werk aan de winkel…
#sharethecolor
De #Sharethecolor campagne is alvast een stap in de goede richting. Deze sensibiliseringsactie is het werk van de Brusselse staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets, equal.brussels en het RainbowHouse. Doel van de campagne? Met gebundelde kracht willen ze de bestaande stereotypen en taboes rond LGBTQI+- bestrijden. Sterker nog, ze willen respect tonen voor de verschillende seksuele geaardheden en steun uiten aan slachtoffers van discriminatie en pesterijen.
Tijdens deze campagne worden filmpjes verspreid op sociale media waarin mensen spreken die rechtstreeks betrokken zijn bij de thema’s van de campagne. Ze brengen een duidelijke boodschap gebaseerd op hun waarnemingen en ervaringen.
Bianca Debaets, Brussels staatssecretaris, is trots op deze getuigenissen: ‘We hebben een erg grote LGBTQI+- gemeenschap in Brussel. Van de ongeveer 200 Belgische LGBTQI+ -verenigingen zijn er ruim 50 gebaseerd en actief in het Brussels gewest. We zijn het aan hen verschuldigd om voortrekker te zijn en garant te staan voor gelijke rechten voor iedereen. Onze diversiteit is een verrijking voor onze stad en samenleving. Dat zien we nogmaals in #sharethecolor.’
Een gekleurde pinknagel
Het symbool van de campagne is een gekleurde pinknagel. De drager van zo een gelakte pinknagel verklaart openlijk dat hij/zij opkomt voor de diversiteit aan seksuele geaardheden. De dragers van de campagne moedigen ook aan om dit visuele signaal massaal te delen op sociale media, uiteraard samen met de hashtag #sharethecolor. Het delen ervan staat voor een blijk van openheid en solidariteit voor een diverse samenleving.
Naast de online campagne volgt nog een postercampagne. De posters met gekleurde portretfoto’s van de elf mensen die meewerkten aan de campagne zullen een week lang in Brussel te zien zijn. De foto’s worden vergezeld door een opvallend citaat uit hun getuigenis.
Sta je zelf ook achter de campagne? Lak dan je pinknagel in een kleur, deel de foto met de hashtag #sharethecolor op social media en deel de campagne met vrienden en familie.
Vond je dit interessant? Lees dan ook ‘Is abortus anno 2018 een verworven recht in Europa?‘ en ‘Eerste Fashion Week van Saudi-Arabië is een feit, maar wel enkel voor vrouwen‘.