Wie in Venetië aan boord stapt van de Belmond Venice Simplon-Orient-Express, laat zich in 24 uur tijd richting Parijs vervoeren in een decor vol glamour en opulentie. Het rijdende museum met alle moderne comfort dompelt je een treinrit langer onder in de art-decostijl van Agatha Christie’s wereld.
Verwennerij op de Oriënt-Express
De Venice Simplon-Orient-Express is een tijdcapsule waarin champagne vloeit, passagiers zich voor het diner piekfijn opkleden en veel slaapcompartimenten zelfs echte suites zijn.
Kaartjes voor deze betoverende reis zijn zeer gewild, want het is nog steeds een van de meest luxueuze manieren om te reizen. En dat weerspiegelt zich in de prijs. In ruil krijg je wel een stukje treingeschiedenis cadeau.
Rijke geschiedenis
Vaak wordt gedacht dat de Oriënt-Express één enkele trein was. In werkelijkheid was het een route met verschillende treinen die de aristocratie van Londen via Parijs naar Istanbul vervoerden. Vandaaruit reisden ze verder naar Bagdad of Aleppo. Reizen was honderd jaar geleden nog gevaarlijk en ruig, voor de superrijken was de Oriënt-Express de enige veilige manier om heelhuids van West naar Oost te komen. Stewards hielden de wacht aan het eind van elke wagon, zodat de reizigers ongestoord konden slapen.
De Venice Simplon-Orient-Express bestaat uit gerestaureerde slaapwagons van de Compagnie Internationale des Wagons-Lits uit de jaren ’20 en ’30. Boven elke coupé kun je zien welke historische routes jouw wagon ooit heeft afgelegd. Misschien wel de Côte d’Azur met Le Train Bleu, de Rome Express of natuurlijk de oorspronkelijke route naar Constantinopel, het huidige Istanbul. Elke wagon is authentiek en wordt verwarmd met kolen, die onderweg worden bijgevuld.
Slaaprijtuig 3309
Een van de meest bijzondere wagons is slaaprijtuig 3309, in 1926 in België gebouwd. Dit rijtuig werd exclusief ingezet voor de Oriënt-Express en reed op delen van de route tussen 1928 en 1939, van Parijs naar Boekarest, München of zelfs Istanbul. Aan het rijtuig zijn heel wat dramatische gebeurtenissen verbonden. Zoals een incident op 1 februari 1929, toen het in een sneeuwbank kwam vast te zitten, op net geen 100 kilometer van Istanbul. Dit voorval inspireerde Agatha Christie voor haar beroemdste roman, Murder on the Orient Express.
De moord op Maria Farcasanu
En dan is er ook de moord op de Roemeense modeontwerpster Maria Farcasanu in 1935, een jaar nadat Christies roman was verschenen. Farcasanu werd tijdens een rit met de Oriënt-Express midden in Oostenrijk beroofd en uit de trein gegooid. De dader, een Hongaarse student, werd later ontmaskerd door een bontsjaal die hij aan zijn hospita had gegeven – dezelfde die Farcasanu droeg op een foto die de wereld rondging. De Simplon-Orient-Express speelt een prominente rol in de verfilming van Murder on the Orient Express uit 1974.
De naam ‘Simplon’ verwijst naar de route via Zwitserland en Italië richting het Oosten, mogelijk gemaakt door de opening van de Simplontunnel in 1906.
De Oriënt-Express: Een rijdend icoon
De VSOE telt in totaal 400 meter aan wagons die samen een art-deco meesterwerk vormen en hun hoogdagen beleefden tijdens het interbellum. Wagons werden ontworpen door kunstenaars zoals Lalique, de affiches waren van de hand van beroemde artiesten. Bekende passagiers waren onder meer schrijver Leo Tolstoy, revolutionair Leon Trotsky en actrice Marlene Dietrich.
Wie in 2024 plaatsneemt in deze rijdende oase van luxe, heeft niets te vrezen. De reis bestaat vooral uit adembenemende uitzichten en gastronomische maaltijden. Meerdere keren tijdens de reis dineer je in een van de drie prachtige restauratiewagons: Etoile du Nord, Côte d’Azur en L’Oriental.
De service is buitengewoon, de gerechten van sterrenchef Jean Imbert zijn van Michelin-kwaliteit, en de dresscode is black tie. Vergeet jeans en sneakers, want op de Venice Simplon-Orient-Express dost iedereen zich piekfijn uit – wat de reis nog glamoureuzer maakt dan ze al is.
Nostalgische ervaring
Wanneer je na het diner terugkeert, heeft de steward je cabine (of Grand Suite) omgetoverd in een gezellige slaapkamer met een origineel stapelbed. De ‘badkamer’ bestaat uit een kast met een verborgen wasbak, wat alleen maar bijdraagt aan de charme. Elke centimeter van de coupé is ingenieus benut. Voor wie meer ruimte wil, zijn er Grand Suites met een tweepersoonsbed en een marmeren badkamer.
De hele treinreis is één lange nostalgische ervaring die je meeneemt naar een tijdperk van pracht en praal. Alles aan de trein is authentiek, van de deurstijlen tot de stoelen, en tot in de puntjes verzorgd. Een aanrader voor iedereen die wil weten hoe het was om als een aristocraat in de jaren ’20 te reizen.
L’Observatoire Suite
Ontdek de L’Observatoire Suite, een exclusieve en ruime slaapwagon ontworpen door de wereldberoemde kunstenaar JR.
L’Observatoire zal vanaf maart ingehuldigd worden en is een kunstwerk in beweging dat de erfenis van tijdloos vakmanschap van de trein eert. Geïnspireerd door astronomische observatoria en rariteitenkabinetten uit de Renaissance in Europa, onthult de suite zichzelf in meerdere zorgvuldig samengestelde ruimtes. Een slaapkamer met een tweepersoonsbed, badkamer, een vrijstaand bad, kledingkast, loungehoek, bibliotheek en een verborgen tearoom met een open haard.
In samenwerking met meesterkunstenaars heeft JR een buitengewoon niveau van detail in het ontwerp verwerkt, wat de geest van zijn eigen Parijse kunststudio weerspiegelt.
Wil je zelf ervaren hoe het leven aan boord van de mooiste trein ter wereld is? Boek dan een enkele reis van Venetië naar Parijs met de Venice Simplon-Orient-Express. De prijs voor een reis met de Belmond Venice Simplon-Orient-Express begint vanaf € 4.000 per persoon. Voor het volledige treinschema, ga naar belmond.com.