Recycleren is de nieuwste trend
©

Recycleren is de nieuwste trend

Leestijd: 2 min

Duurzaamheid is de toekomst, de vraag van de consument naar eerlijke, ecologisch verantwoorde goederen stijgt en de klant wordt gehoord. Recycleren is niet alleen meer voor geitenwollensokken, dat bewijzen volgende merken. 

duurzaamheid_01

O’Neill

Teenslippers: ze zien er onschuldig uit maar zijn grote vervuilers. Omdat ze zo goedkoop zijn, zijn ze niet alleen populair bij frequente strandgangers, maar ook in derdewereldlanden. Hoe goedkoper, hoe sneller ze stuk gaan en net omdát ze zo goedkoop zijn, aarzelen we niet een nieuw paar aan te schaffen. Daar houdt het niet op, aangezien PVC en polyurethaan, de belangrijkste bestanddelen van je slippers, niet recycleerbaar zijn en vaak chemicaliën als kwik, lood en cadmium bevatten. 

O’Neill en de designers van Studio Tjeerd Veenhoven, experts in het ontwikkelen van vernieuwende, duurzame materialen, sloegen de handen in elkaar en kwam op de proppen met slippers uit palmleer: bladeren van de goudpalm worden in het zuiden van India geraapt, geselecteerd en geprepareerd door de lokale bevolking tegen een eerlijke vergoeding. Met één enkel paar slippers breek je dus niet alleen de consumptiecirkel maar ondersteun je ook de Indiase werknemers. Vanaf 21 juli beschikbaar voor € 79,95 bij geselecteerde O’Neill-retailers. 

duurzaamheid_02

Weekday 

Deze denimcollectie van Weekday is volledig vervaardigd uit reststoffen en ook de restjes van deze collectie werden herwerkt tot stylish én ecologisch verantwoorde denim dekentjes. In de toekomst wil het merk het concept toepassen op materialen als jersey of breigoed.
Denim shirt € 45,
Witte jeans € 45,
Dekentje € 55, bij Weekday

duurzaamheid_03

Auping

Bij je denim dekentje een even verantwoord kussentje? Auping brengt met Leavings by Auping een collectie interieuraccessoires op de markt volledig vervaardigd uit restmateriaal. De kussentjes, bestaande uit overgebleven meubelstoffen en snijafval van matrassen, zijn nog maar een eerste stap, het merk wil namelijk meer inzetten op duurzaamheid en komt in de toekomst ook met nachtlampjes en pyjama’s.
Kussens Leavings by Auping, €39 p/s, bij de Auping Plaza’s en Visions.

duurzaamheid_04

Filippa K

De Zweedse retailer had al enkele duurzame initiatieven lopen met Lease (je outfit huren in plaats van te kopen), Collect (geef je FK-stukken een tweede leven), Front Runners (kledingstukken die zo duurzaam mogelijk gerealiseerd worden) en Second Hand (boetiek in Stockholm). De recentste stap werd het Sustainability Pilot programma: Klanten konden zich via social media aanbieden als Pilot waardoor ze gratis één van bovenstaande initiatieven konden uitproberen of ervaren in ruil voor hun eerlijke feedback. Een ideale manier om klanten een stem te geven dus! Filippa K hoopt tegen 2030 volledig duurzaam te zijn. 

duurzaamheid_05

Je afval wordt je voordeel

Verschillende ketens stimuleren recyclage door klanten te belonen voor het binnenbrengen van hun lege verpakkingen of oud textiel. Bij & Other Stories mag je een lege verpakking van cosmetica of verzorging inwisselen voor een kortingsbon van 10% op je volgende aankoop uit het beauty-assortiment. Een zak oud textiel na een grote schoonmaak? Daar krijg je ook 10% korting voor op een artikel naar keuze. Bij H&M wordt dat 15% korting.
Lush ruilt vijf schone, zwarte potjes voor een vers gezichtsmasker. Bij Kiehl’s krijg je een stempel op je spaarkaart voor iedere teruggebrachte verpakking en spaar je voor gratis producten.
Tenslotte is er Back-2-Mac van MAC Cosmetics, helaas niet in België of Nederland, maar mocht je een trip naar Duitsland op de planning hebben staan, kan je daar bij elke MAC store 6 lege hulzen of doosjes inwisselen voor een lipstick uit de permanente collectie.

duurzaamheid_06

Customisez-moi

Zelf aan de slag? Customisez-moi is een jaarlijkse samenkomst voor doe-het-zelvers met een duurzame visie: 12 november vindt het defilé plaats waar zowel autodidacten, studenten en doorgewinterde designers hun talenten als customisers kunnen tonen aan het publiek en een professionele jury. Inschrijven is mogelijk tot 30 september, via hun website. 

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: & Other Stories, Auping, Customisez-moi, Filippa K, H&M, Kiehl's, Lush, M.A.C, O'Neill, Weekday.