Ademende schoen
Mario Moretti Polegato was voorbestemd om keldermeester te worden op het wijngoed van zijn familie. Hij werd ook opgeleid tot oenoloog, maar toeval en een zakmes maakten uiteindelijk dat hij iets volledig anders ging doen. De kiem voor Geox werd gelegd toen hij in de vroege jaren negentig naar een wijnconventie in Reno, Nevada ging en daar door de hitte zo’n last van zweetvoeten kreeg, dat hij met een mes gaten maakte in zijn rubberen zolen. De ‘ademende schoen’ was geboren.
Lees ook: Dit zijn de beauty-essentials van de celebs
Octrooi
Terug in Italië zocht de jonge Polegato een oplossing om zijn schoenen met ventilatie ook waterbestendig te maken. Hij kwam uit bij een membraan dat wel zweet doorlaat, maar waterbestendig is. Hij vroeg er onmiddellijk een octrooi in 105 landen voor aan. Omdat geen enkele schoenenfabrikant in Europa en de Verenigde Staten in zijn idee geloofde, begon hij zelf schoenen te produceren in Italië. Anno 2023 verschaft de schoenenfabrikant aan 3018 mensen werk, zijn er wereldwijd 768 winkels en biedt Geox naast schoenen ook volwaardige kledingcollecties voor vrouwen, mannen en kinderen aan.
Penélope Cruz
Onlangs was ze nog op de cover van Marie Claire te zien, nu duikt de Catalaanse actrice ook op in de nieuwe campagnebeelden van Geox. Penélope Cruz is de nieuwe ambassadrice van het Italiaanse schoenenbedrijf, en naar eigen zeggen zijn het de roots van het merk die haar overtuigden voor de samenwerking: “Als je van films houdt, dan hou je ook van Italië. Het land is de bakermat van grote regisseurs, en van talloze prachtige actrices zoals Anna Magnani en Sophia Loren. Ik mocht al verschillende keren samenwerken met topnamen van de Italiaanse cinema en was dit jaar als buitenlander weer genomineerd voor de David van Donatello-prijzen. Ze zijn in Italië altijd heel gul voor me geweest en zorgen ervoor dat ik me thuis voel. Het feit dat Geox een zeer succesvol bedrijf is dat geboren is in een kleine Italiaanse stad, vind ik erg inspirerend.”
“We kijken uit naar een spannend gloednieuw hoofdstuk”, zegt Mario Moretti Polegato over de samenwerking. “Ons bedrijf heeft de afgelopen jaren een grote groei doorgemaakt en we zijn ervan overtuigd dat Penélope Cruz de ultieme GEOX ambassadeur is. Zij zal onze nieuwe merkpositionering aan de wereld overbrengen omdat zij een stijlevolutie belichaamt die de grens tussen tussen schoonheid, welzijn en comfort – een winnende filosofie die altijd ten grondslag heeft gelegen aan onze productontwerpen.”