Ray-Ban werd in 1937 opgericht door Bausch & Lomb, een Canadese fabrikant van contactlenzen. Zij kregen een jaar eerder de vraag van de Amerikaanse luchtmacht om een zonnebril te ontwerpen voor piloten. Dankzij het donkere deel aan de bovenkant van de glazen van de Aviator keek de piloot met gemak naar buiten, terwijl zijn instrumenten nog steeds zichtbaar bleven door het lichtere deel onderaan. Wanneer de Amerikaanse generaal Douglas MacArthur tijdens WOII in de pers verschijnt met de inmiddels iconische pilotenbril, wint het merk vliegensvlug aan belang. De naam van het merk is trouwens afgeleid van de Engelse woorden Ray (zonnestraal) en Ban (weren).
De mythische Wayfarer
In 1952 bracht Ray-Ban de Wayfarer op de markt. Die onderscheidde zich van andere brillen door het dikke montuur van kunststof, dat in schril contrast stond met de gangbare mentale monturen. In eerste instantie zwoeren in de jaren vijftig en zestig vooral erkende non-conformisten als Bob Dylan en James Dean bij het montuur. Pas toen het merk exclusief brillen begon te leveren aan films en tv-series bond de fabrikant de massa aan zich.
Lees ook: Marc Jacobs maakt comeback op de catwalk met extravagante FW21 collectie.
In 1961 was er Audrey Hepburn die de Wayfarer in 1961 in de film Breakfast at Tiffany’s droeg. Het opende de markt voor vrouwen, wat het merk geen windeieren legde. Andere Amerikaanse iconen als Marilyn Monroe, Muhammad Ali, John F. Kennedy en James Dean bezorgden de klassieke Wayfarer officieel een sterrenstatus.
Tom Cruise doet verkoop exploderen
Toch was het nog wachten tot de jaren tachtig waarin de Wayfarer één van de populairste modeaccessoires werd. In 1982 kreeg Tom Cruise er een opgezet, in zijn eerste hoofdrol als losgeslagen adolescent in de komedie Risky Business. De vraag naar het model explodeerde in de maanden na de première. Het deed de verkoop van de Wayfarer stijgen met maar liefst 50 procent. Madonna en Michael Jackson haakten in en spoedig liep de halve wereld met het mythische montuur op zijn of haar neus.
Lees ook: 25 x de mooiste badpakken en bikini’s voor deze zomer.
In de jaren negentig – toen de eighties afgeschreven werden als kitscherig – verdween de Wafarer wat in de schaduw. Maar toen Bausch & Lomb hun merk Ray-Ban in 1999 aan de Italiaanse Luxottica Group (bekend van zowat alle brillen van de grote luxespelers als Prada en Armani) verkochten, keerde het tij snel. De Wayfarer is een icoon geworden en gaat nergens meer naar toe. Het montuur mag onder meer Kate Middleton, Hailey Bieber en de Amerikaanse president Joe Biden tot zijn fanclub rekenen.
Anno 2021 wordt de bril uitgebracht in alle mogelijke kleuren en met popmotiefjes, maar wij blijven vooral fan van klassiek zwart of tortoise.
Vanaf € 145, o.a. te koop via de website van Ray-Ban.