In 1967 richtten het echtpaar Arrie en Monique De Maeijer hun eerste schoenenwinkel op. Vandaag leiden hun kinderen Els en Tom vijf schoenenwinkels waarvan één, Monar & Clothes, ook gespecialiseerd is in streetwear. Ook de dochter van Els, Elisa, en haar vriend Stig vervoegden ondertussen al het team. Monar is een echt familieverhaal.
Voor het vijftigjarig bestaan lanceert Monar vanaf september gedurende 14 weken wekelijks nieuwe collabs. Maar liefst 50 merken, waaronder verschillende grote en populaire merken, maar ook enkele opkomende designers, ontwierpen een item speciaal voor Monar. Elk ontwerp kreeg een touch of orange als knipoog naar de Monar-identiteit. De items zijn slechts beschikbaar in een zeer beperkte oplage (8 tot 12 stuks per collab), dus snel zijn is de boodschap!
1. Adidas
Monar is al enkele seizoenen een exclusieve partner van het populaire sportswear brand en mag o.a. als één van de weinigen de gegeerde Yeezy-sneaker verkopen. Voor de verjaardag van Monar ontwierp Adidas een gedurfde slipper met het opschrift ‘Monar’.
2. Amatør
In 2011 richtte de Noorse Eline Starink haar eigen label Amatør op. In haar collecties voegt Eline individualiteit en contrast toe aan geklede outfits. Ze gaat ook steeds op zoek naar schoonheid in eenvoud en creëerde daarom voor Monar een klassiek zwart kostuum met een oranje twist.
3. Antonio Maurizi
Al sinds 1973 verdiept Antonio Maurizi zich in de kunst van het schoenmaken. Zijn schoenen zijn vervaardigd uit 100% Italiaanse materialen en combineren kwaliteit, elegantie en innovativiteit. Voor Monar ontwierp hij een klassieke leren derby met een oranje toets.
4. Cebo
De iconische Cebo sneaker is te herkennen aan de rode zool en het embleem op de enkel. Voor de 50ste verjaardag van Monar kreeg de schoen een oranje accent.
5. Komono
Sinds de oprichting in 2009 gaat het Antwerpse accessoiremerk Komono stijl omhoog. Hun zonnebrillen en horloges met minimalistische en tijdloze designs zijn de ideale finishing touch voor elke outfit. Het zwarte Walther-model kreeg voor Monar een subtiel oranje accent.
6. No Name
De populaire No Name sneaker met platformzool werd ontworpen in de jaren ’90 en is vandaag nog altijd een hit. De Monar-variant kreeg een oranje zool en binnenvoering wat contrasteert met de kakikleurige buitenkant van de schoen.
7. Rains
De traditionele rubberen regenjas kreeg dankzij het merk Rains een hedendaagse update met innovatieve technieken en een Scandinavische twist. Met de antracietzwarte regenjas en rugzak voor Monar ben je klaar voor het Belgische najaar.
8. Lola Cruz
De Spaanse ontwerpster Maria Jesus Gozalvo kreeg de liefde voor schoenen met de paplepel ingegoten. Met haar merk Lola Cruz ontwerpt ze schoenen voor de moderne, onafhankelijke en gesofisticeerde vrouw. Haar Gilbertmodelis schoen kreeg voor de verjaardag van Monar een metallic oranje make-over.
9. SA’S
SA’S is het sweaterlabel van styliste Saskia Dekkers. De vrolijke en vrouwelijke sweaters met bloemenprints, grafische designs, fringes, kant, parels,…zijn stuk voor stuk uniek. Bovendien worden alle sweaters met de hand gemaakt. Voor Monar ontwierp Saskia acht verschillende sweaters met telkens een oranje accent.
10. ’47 Brand
’47 Brand is ontstaan in 1947 en wist sportkledij te transformeren tot hippe streetwear. Het premium sportswearmerk is partner van de grote Amerikaanse sportcompetities en de verdeler van de populaire Yankeepetjes. Het merk creëerde een unieke supporterspet voor #teammonar.
Alle items van de 50 collabs zijn te koop in bij Monar & Clothes, Everdijstraat 35, 2000 Antwerpen en online via www.monar.be.