Vandaag de dag heeft vrijwel iedereen een 501 in zijn of haar kast hangen. Maar toen de Joods-Duitse migrant Levi Strauss in 1873 een patent aanvroeg op een met spijkers verstevigde broek, had hij zich nooit kunnen inbeelden dat het kledingstuk aan de basis lag van een bedrijf dat een miljardenomzet boekt. Vorig jaar blies de jeans 148 kaarsjes uit, en vertelden we het verhaal van het iconische kledingstuk. Dat kan je hier herlezen.
Ondanks de tijdloosheid van de 501, waardoor de broek al vele malen duurzamer is dan andere modellen, blijft jeans enorm vervuilend. De gemiddelde jeans verbruikt immers 7.500 liter water in productie, wordt gekleurd met schadelijke chemicaliën, daarna gewassen met technieken die slecht zijn voor mens en planeet, en wordt nog té vaak geproduceerd in bedenkelijke omstandigheden. En bovendien betekent de toenemende vraag naar katoen ook dat er meer water, velden en natuurlijke grondstoffen nodig zijn.
Lees ook: Hoe was en verzorg je kasjmier (+ shopping).
Een circulaire Levi’s 501
Dat kan beter dachten ze bij Levi’s. De Amerikaanse denimfabrikant lanceert daarom een circulaire versie van de 501 in samenwerking met Renewcell. Levi’s werkte eerder al samen met dit Zweedse bedrijf aan de de 502 voor mannen en de High Loose voor vrouwen. Voor alledrie de broeken werd een mix van de baanbrekende Circulose®-vezel van Renewcell – duurzaam gewonnen viscose die deels bestaat uit gerecyclede denim – en organisch katoen gebruikt.
Alle onderdelen waarvoor normaal synthetische vezels gebruikt worden (polyesterzakken, ‑garen, ‑labels en vlieseline), zijn ook vervangen door alternatieven van 100% katoen. “Met deze gerecycleerde en recycleerbare versie van onze iconische 501-jeans willen we onszelf, maar ook de hele kledingindustrie, tonen dat het kán. We kunnen duurzamere producten maken waarvoor minder grondstoffen nodig zijn, die er even fantastisch uitzien en voldoen aan de strengste kwaliteitsstandaarden”, aldus Paul Dillinger, Vice President of Design Innovation.
“Uit onze eerdere samenwerking met Renewcell vorig jaar leerden we dat er kunstvezels van cellulose op basis van gerecyclede denim bestaan die sterk en duurzaam genoeg zijn om aan onze kwaliteitseisen te voldoen. Daarnaast hebben we ook al tests met mechanisch gerecyclede denim uitgevoerd, waarvan de resultaten niet naar onze verwachtingen waren”, vertelt Dillinger.
“Die innovatieve kunstvezels gebruiken we nu voor mogelijk het meest iconische stuk uit de kledingindustrie: de 501. Dat toont hoe gedreven Levi’s is om alsmaar circulairder te werken. De circulaire 501-jeans zal de tand des tijds doorstaan – zo werd hij altijd al ontworpen – én kan een tweede, derde of zelfs vierde leven krijgen in de vorm van nieuwe kledingstukken.”
De duurzame resoluties van Levi’s
De milieu-impact van zijn materialen beperken, kadert in een ruimere strategie van Levi’s om grondstoffen te besparen in de levenscycli van de producten, en vormt de essentie van de boodschap en campagne Buy Better, Wear Longer. In juli 2021 sloot het bedrijf zich aan bij het Jeans Redesign Project van de Ellen MacArthur Foundation. Doel: het aanbod aan circulaire producten uitbreiden. De circulaire 501 is het eerste product dat voldoet aan EMF’s Jeans Redesign Guidelines.
De circulaire 501’s zijn beschikbaar vanaf midden januari voor € 99,95 via levi.com.