Lazy beauty: waarom lui zijn plots wél in is
© ZB

Lazy beauty: waarom lui zijn plots wél in is

Leestijd: 3 min

Waar 3-in-1-beautyproducten vroeger misschien absoluut vermeden werden, winnen ze vandaag steeds meer aan populariteit. Waarom is 'Lazy Beauty' steeds meer in trek? Accepteren we gemakkelijker dat we een tikkeltje lui zijn? 

/

Waarom allerlei producten verzamelen als één volstaat? Praktische en slimme, multifunctionele huidverzorgingsproducten spreken ons aan omdat ze aan onze huidige verwachtingen voldoen: ze verminderen onze impact op de planeet, verlichten ons budget, maken onze huid schoon… en vereenvoudigen ons leven in een tijd waarin lui zijn niet langer onbespreekbaar is.

Lees ook: Generatie (s)low sex: waarom jongeren minder seks hebben

/

Imperfect zijn is ook goed

Reinigen, hydrateren, plumpen, verstevigen, make-up aanbrengen, borstelen… Laat je alleen al bij het lezen van deze lijst een zucht? Dat is normaal, luiheid heeft blijkbaar onze schoonheidsroutines overgenomen. “De Covid-19 epidemie heeft haar sporen nagelaten”, legt Clarissa Scalisi uit, schoonheidsadviseur bij het trendadviesbureau Peclers Paris. Die tijd is voorbij, maar bepaalde gedragingen zijn gebleven, te beginnen met een zekere luiheid bij het klaarmaken. Met de democratisering van het telewerken schokt het bijwonen van een vergadering zonder make-up en het dragen van een rommelig knotje niemand meer.

Onlangs is het “spring uit bed” warrige haar zelfs een trend geworden. Geen haardroger, stijltang of krultang nodig, gewoon een paar lokken met je vingertoppen bewerken met het eerste product dat je tegenkomt (een multifunctionele balsem, bijvoorbeeld) om een gekreukelde haardos te krijgen, zoals Jenna Ortega en haar gehakte bob. En hoe rebelser de lokken, hoe beter. “Het is alsof imperfectie de nieuwe schoonheidscode is geworden”, voegt Clarissa Scalisi eraan toe.

/

Tussen luiheid en de zoektocht naar authenticiteit

De luiheid van de perfectie? Perfectie is niet langer interessant omdat niemand meer voor de gek wordt gehouden”, zegt onze expert. De consumenten van vandaag zijn goed geïnformeerd. We weten hoe het systeem werkt: we hebben genoeg van influencers, productplaatsingen en de duizenden trends die op sociale netwerken in overvloed aanwezig zijn. Geloven in een ideaal leven, het uiterlijk verheerlijken… Het is niet langer aan de orde van de dag omdat het meer ongemak dan welzijn genereert.”

Ze voegt daaraan toe: “Dit is een ander gevolg van de Covid-19 pandemie: onze behoefte aan traagheid en (her)comfort in het dagelijks leven is toegenomen. Het is moeilijk om terug te keren naar het ritme van het leven zoals het vroeger was, want we hebben veel nagedacht over al die hectiek en er is een echte bewustwording geweest.”

Geconfronteerd met een wereld die te snel draait, kan het aannemen en opeisen van iemands luiheid helpen om betekenis te vinden. Je luiheid cultiveren om te doen wat iedereen doet, je haasten om de nieuwste modieuze producten te kopen… met maar één doel: minder en beter consumeren. “We hebben niet meer dezelfde energie. De energie die we nog hebben, moeten we verstandig gebruiken. We zien dat steeds meer consumenten zich serieus informeren over de lijst en de herkomst van de ingrediënten van hun schoonheidsproducten, maar ook over het sociale, ecologische en financiële beleid (met name inzake kosten en marges) van de merken”, aldus Clarissa Scalisi.

/

Terug naar de basis

Concreet vertaalt dit zich in producten die zich richten op de essentie van de schoonheidsafdeling. Het idee is om jezelf te verzorgen met een korte schoonheidsroutine, die geen ruimte laat voor het overbodige. Dit geldt voor de formules, met transparante en zuivere samenstellingen, maar ook voor de voordelen. Multifunctionele balsems zijn een goed voorbeeld van dit type lichte schoonheidsroutine. Rijk aan was en plantaardige oliën, zijn hun voedende en beschermende deugden net zo weldadig als een nachtelijke gezichtsbehandeling, als een SOS-behandeling om de krokodillenhuid te troosten, gebarsten lippen te doen herleven, droge punten te voeden of nagelriemen te verzachten.

Verwarmd in de palm van je handen wordt hun smeltende textuur ook gemakkelijk omgevormd tot een make-up remover. En omdat hun doel is het leven van A tot Z gemakkelijker te maken, worden de meeste producten geleverd in kleine stalen doosjes die gemakkelijk mee te nemen zijn.

Lees ook: 5 hotspots in Londen om snel te bezoeken

“Naast multifunctionele producten heeft dit streven naar eenvoud ook geleid tot universele producten, geschikt voor het hele gezin”, voegt Scalisi eraan toe. Crèmes die voldoen aan de dagelijkse behoeften van alle huidtypes, ongeacht leeftijd of huidproblemen. Met dit type verzorging wint de cosmetische benadering aan welwillendheid: het gaat er niet langer om dit of dat gebrek te corrigeren, maar om de huid met respect en plezier te verzorgen, dankzij basisformules en texturen die aangenaam zijn in het gebruik.

Het essentiële is aanwezig, maar niets belet ons om iets meer te doen door specifieke verzorgingsproducten te gebruiken naargelang de behoeften van de huid op dat moment en natuurlijk… ons niveau van luiheid.

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.