Etam lanceerde het programma We Care in 2019, met als ambitie een duurzame ontwikkeling en betrokkenheid creëeren in de samenleving. Patricia Tranvouëz, general manager van Etam, zet samen met het hele team onze planeet, vrouwen en transparantie voorop. Zowel in de materialen en bronnen die ze gebruiken, alsook in de omstandigheden waarin de producten geproduceerd worden, zit duurzaamheid vervat. Met haar lingerie-collecties probeert Etam in te spelen op een betere leefwereld maar ook op een betere ervaring van vrouwen.
“We care about the planet”
Etam heeft een sterke toekomstvisie: tegen 2025 streeft de Franse keten ernaar om 80 procent van de collecties eco-verantwoordelijk te maken. Op dit moment maken zij gebruik van materialen zoals organisch katoen, gerecycleerd polyester, gerecycleerd polyamide, lenzing viscose, lyocell tencell en linnen. Om hierover transparant te communiceren, heeft Etam de ambitie om het verhaal achter ieder product bloot te leggen via een QR-code die je zowel in de winkel als op de website kan scannen. Hierdoor weet je waar de lingerie geproduceerd werd, onder welke omstandigheden en tegen welke verloning.
Duurzame lingerie in al zijn glorie
Globale duurzaamheid creëren, kost voor een merk véél tijd en véél geld. Zo doorloopt het produceren van een beha bijvoorbeeld verschillende stappen die ieder op zich op een eco-friendly manier benaderd dienen te worden. Vervolgens zijn duurzame materialen duur. Zowel wat betreft productie als verkoop. Al tracht Etam de ordinaire prijs te behouden die de klant gewoon is. Voor Patricia is het vooral belangrijk dat het merk duurzaamheid uitstraalt omdat dit de kernambitie is van het merk. Niet omdat duurzaamheid een hippe trend is. Op dit moment werkt Etam volop aan een nieuw concept waarin vrouwen hun oude beha’s kunnen inruilen om ze een tweede leven te geven. Een deel daarvan schenkt de keten aan ontwikkelingslanden en een ander deel valt onder recyclage. Samen met jou gaan ze voor een duurzaam engagement. Met elegante en eerlijke lingerie.
“We care about women”
Naast duurzaamheid plaatst Etam de vrouw, iedere vrouw, op een verhoogje. Kleren maken de man, hoor je weleens. Dat is onder meer het motto van Etam. Een vrouw voelt zich pas lekker in haar vel, sexy en comfortabel met zichzelf van zodra ze zich goed voelt in haar lingerie. Etam streeft ernaar om iedere vrouw diezelfde kans te geven. Voor vrouwen die slachtoffer werden van borstkanker ontwierpen ze post-mastectomie lingerie. Voor de maandelijkse menstruatie bestaan de period panties. Én voor zwangere vrouwen bestaat er zwangerschapslingerie. Etam past haar collecties aan naar de doelgroep die ze wenst te bereiken en dat zijn vrouwen: in alle formaten, in alle gedaanten, in alle fases van hun leven. De duurzame way of thinking maakt het voor vrouwen enkel nog dat tikkeltje comfortabeler.
Lees meer Marie Claire op: Fashion Revolution Week: deze Belgische labels zijn duurzaam, transparant en allesbehalve geitenwollensok; Interview: Eva De Keyser, duurzaamexpert bij Alpro; Maak kennis met de drie topvrouwen achter het Belgische lingeriebedrijf Van De Velde.