INTERVIEW: Laurence van Buissonnière over werken met familie en mode-musthaves
© Ahmed Bahhodh

INTERVIEW: Laurence van Buissonnière over werken met familie en mode-musthaves

Leestijd: 3 min

België bruist van creativiteit, talent en gedrevenheid en dat zetten we hier bij Marie Claire graag eens extra in de verf. Buissonnière is zo'n Belgische onderneming met een prachtig verhaal over familie en passie. Maak kennis met Laurence Goethals, de vrouw die aan de basis staat van het ontstaan van het kledingmerk.

Buissonnière is een familiemerk dat 33 jaar geleden werd opgericht door Myriam. Zij was net moeder geworden van haar eerste dochter Laurence en toen ze geen babykleding vond naar haar smaak, besloot ze die maar zelf te maken. Het merk groeide samen met Laurence en de babycollectie werd uitgebreid met collecties voor kinderen, tieners en volwassenen. Ondertussen hebben Laurence en haar drie zussen het bedrijf overgenomen. Ook het koningshuis is helemaal fan van het op en top Belgische merk en in 2014 benoemde Koning Filip Buissonnière dan ook tot hofleverancier.

/

Wij spraken Laurence over hoe het is om op te groeien in een familiebedrijf en samen te werken met je zussen, maar ook over haar kledingstijl en mode-must haves. Lees hier haar relaas.

Je groeide letterlijk op met het merk. Hoe heb je dat ervaren? 

Laurence: “Ik heb dat altijd heel fijn gevonden. Onze moeder ontwikkelde het merk ook echt volgens onze behoeften. Wanneer we voor een nieuwe hobby, zoals paardrijden, een uitrusting nodig hadden dan ontwierp ze die. Of wanneer we de zomer doorbrachten aan de kust had ze windjasjes voor ons gemaakt.

Mijn zussen en ik brachten ook veel avonden door met samples doorpassen voordat ze in productie gingen. Ik doe nu hetzelfde met mijn kinderen. Op mijn zoontje van vier maanden pas ik nu ook jurkjes en rokjes want er is momenteel geen babymeisje in de familie (lacht).”

Jij en je zussen hebben ondertussen het bedrijf overgenomen. Is dat iets wat je altijd hebt willen doen? 

“Ja en nee. Ik wou ook eerst andere ervaringen opdoen. Dus ik heb een tijdje voor andere merken gewerkt, ook in het buitenland. Omdat ik modeontwerp heb gestudeerd, was het wel altijd duidelijk dat ik op een dag in het familiebedrijf zou stappen. Ik wist trouwens niet dat mijn zussen ook die ambitie hadden.”

/

Hoe is het om zo nauw met je zussen samen te werken?

“Ik vind dat heel fijn. We komen natuurlijk niet altijd over alles overeen en het gebeurt wel eens dat we een hevige discussie hebben, maar dat is altijd snel bijgelegd. Het is wel heel moeilijk om werk en privé gescheiden te houden. Maar dat hoort nu eenmaal bij een familiebedrijf.”

buissonniere

Ahmed Bahhodh

Wat is typisch Buissonnière?

“De stijl van Buissonnière is vrij klassiek. In het Frans zeggen we BCBG, wat bon chic, bon genre betekent. We vinden het belangrijk dat onze kledij meerdere seizoenen mee kan gaan. daarom volgen we niet te veel de trends.

Verder hechten we ook veel belang aan de kwaliteit van het materiaal. Zo is het merendeel van onze kleding vervaardigd uit katoen. Maar in de winter gebruiken we ook veel wol. Voor kinderen is het vaak moeilijk om een goeie, warme wollen trui te vinden. Andere merken gebruiken meestal een mix van synthetische vezel en wol. Dat vind ik jammer.

Tot slot hebben we ook een aanbod voor de hele familie: van baby’s, over kinderen en tieners, tot volwassenen. Bovendien zijn al onze items makkelijk met elkaar te combineren waardoor je met Buissonnière een coherente kleerkast kan samenstellen.”

/

Hoe zou je je eigen stijl omschrijven? 

“Mijn stijl komt overeen met die van Buissonnière, maar niet voor de volle 100%. Ons doelpubliek voor de vrouwencollectie is van jonge moeders tot oudere vrouwen. Sommige stukken zijn dus iets te oud voor mij. Mijn stijl is vrouwelijk en elegant, maar ik voeg wel altijd graag een trendy detail toe. Mijn kleerkast bestaat ongeveer voor 75% uit Buissonnière en 25% uit andere merken.”

buiss3

Ahmed Bahhodh

Welk kledingstuk moet volgens jou elke vrouw in haar kleerkast hebben?

“Ongetwijfeld een jeansbroek en een jeanshemd. Dat past gewoon overal bij en je kan ze het hele jaar door dragen. Bij Buissonnière hebben we twee stijlen jeansbroeken. Het is niet onze focus, maar we vonden dat minstens één jeans niet aan ons aanbod kon ontbreken.”

Hoe zie je de toekomst van Buissonnière?

“We zouden het bedrijf graag in de familie houden. We willen natuurlijk ook nog wat groeien, maar niet te veel. We houden graag een persoonlijk contact met de klanten. Wanneer we bijvoorbeeld een e-mail krijgen van een klant, nemen we altijd de tijd om te antwoorden.

Wat we op dit moment het belangrijkst vinden, is de webshop verder ontwikkelen. We zijn ook van plan een winkel in Antwerpen te openen, maar het blijkt niet zo eenvoudig om een geschikt pand te vinden.”

Buissonnière heeft onder andere winkels in de Wezembeeklaan 118 in Kraainem en de Poortakkerstraat 1 in Sint-Denijs-Westrem. www.buissonniere.com

Tine Stoop De artikels van >

Houdt van dansen, verliest zich graag in een goed boek en zegt geen nee tegen avontuur. Is sinds kort de trotse eigenaar van een vintage Chanel.

Tags: Buissonniere, Dit is Belgisch, Ik koop Belgisch, Laurence goethals, Ondernemen, Ready-to-wear.