Het KMSKA prikkelt nóg meer zintuigen met eigen tabl’eau de parfum
Door Kim De Craene
,  op
Leestijd: 1 min
Voortaan prikkelt het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen ook de reukzin. Het KMSKA lanceert een verfijnd tabl’eau de parfum dat de essentie van het museum in subtiele geuren vat.
Hoe vertaal je de lusttuinen van de Vlaamse Meesters in geuren? Met welke toetsen draag je de klassieke zalen van het KMSKA op je huid? En hoe extraheer je de opvallende architectuur van het nieuwe museum tot een aangenaam concentraat?
Het zijn maar enkele uitdagingen die geurexperte Laura de Coninck, die als artist in residence verbonden is aan het internationaal befaamde huis Givaudan perfumes in Parijs, aanging voor de creatie van het KMSKA-parfum. Om de historische geuren achter de kleuren en tableaus zo authentiek mogelijk weer te geven, werkte ze samen met parfumhistoricus Alexandre Helwani, kunsthistoricus Koen Bulckens (KMSKA) en parfumexperte Sofie Albrecht.
Extra zintuig prikkelen
Geurenkunstenaar Laura de Coninck creëerde een uitgebalanceerde compositie met verwijzingen naar de aanwezige werken van de Vlaamse meesters, de uitzonderlijke architectuur én het actieve schildersatelier.
“Met de lancering van het KMSKA-parfum verkennen we nieuwe horizonten”, zegt Carmen Willems, algemeen directeur KMSKA vzw. “Zoals onze Artists in Residence de collectie en architectuur interpreteren in muziek, dans en het gesproken woord, zo vat geurenkunstenaar Laura de Coninck het karakter van het KMSKA in een intrigerend parfum. Zo prikkelen we heel expliciet een extra zintuig bij onze bezoekers. Geuren wekken net als kunstwerken emoties op. De combinatie van beiden kan zorgen voor een explosie van emoties. Je kan vanaf nu als je dat wil, een stukje KMSKA permanent met je mee dragen.
Pers
Thema’s in geurakkoorden
Laura de Coninck vertaalt KMSKA-thema’s in geur. Lusttuinen op klassieke schilderijen krijgen kruidige, aardse en fruitige tonen als anjer, appel en roos. Rokerige rituelen komen tot leven met wierook en mirre, terwijl witte muskus, ambergris en komijn de naakte lichamen van Ensor en Rubens evoceren. Moderne molecules voegen transparantie toe, met sandelhout en musk die wit en het nieuwe museumdeel oproepen.
Ceder en eikenhout symboliseren de klassieke zalen, terwijl gomhars en terpentijn een actief schildersatelier verbeelden. Donkere en frisse noten creëren een spanningsveld tussen licht en donker, passend bij het thema ‘Clair-Obscur’.
Houtsnede van Rubens
Voor de flacon en de verpakking van het parfum baseerde vormgever An Eisendrath van Studio Anorak zich op een oude houtsnede van Rubens. Ze vergrootte de afbeelding zo sterk uit, dat ze abstract wordt. Het spelen met wit en zwart, opaak en transparant ligt mooi in lijn met het concept van clair-obscur.
Hoogwaardige ingrediënten
Het parfum bevat luxe ingrediënten zoals Haïtiaanse vetiver, Indonesische patchouli, Texaans cederhout, Somalische mirre, Italiaanse bergamot en Madagaskarse zwarte peper. Grondstoffen komen uit natuurlijke en ecologische teelten. De duurzame verpakking minimaliseert papiergebruik en vermijdt coating en cellofaan.
Nog op zoek naar een ideaal eindejaarsgeschenk? Het parfum is verkrijgbaar vanaf vandaag in de museumshop van het KMSKA en kost € 145 voor een flesje van 100 ml.
Kim De Craene schrijft over beauty en lifestyle, boeken en muziek. Na
tien jaar São Paulo woont ze terug in Antwerpen. Ze woonde dus zo’n
kwart van haar leven in Brazilië. Wat haar toch een beetje Braziliaans
maakt. Ze houdt van rode lipstick, languit op een massagetafel liggen,
dansen op het strand op blote voeten, bioboeren en stelt zich bij elk
dilemma vaak de vraag "wat zou Audrey Hepburn doen?"
Volg Marie Claire op Facebook et Instagram om steeds op de hoogte te blijven van de laatste nieuwe trends inzake beauty, cultuur, lifestyle, food en nog veel meer.