Gregoris Pyrpylis over zijn kijk op schoonheid en de beautylijn van Hermès
© Nikki McClarron

Gregoris Pyrpylis over zijn kijk op schoonheid en de beautylijn van Hermès

Door Kim De Craene
Leestijd: 2 min

Sinds 2022 is Gregoris Pyrpylis Creative Director Beauty bij Hermès, het Franse huis dat in 2020 een zestiende Métier debuteerde: Beauté. We spraken de visagist over zijn kijk op schoonheid en Hermès' nieuwste beautylijn.

/

Jij en Hermès, een ideale match?

“We hebben dezelfde visie op beauty. Onze benadering van schoonheid is er één die verder gaat dan alleen het uiterlijk. Beauty gaat niet om trends. Natuurlijk gaan we met onze tijd mee, maar make-upproducten moeten vrouwen en mannen in de eerste plaats een goed gevoel over zichzelf geven. Hun doel is te onthullen of te sublimeren, niet om te transformeren. Je moet accentueren wat je uniek maakt, anders zouden we er allemaal hetzelfde uitzien, als robots. Ik gebruik make-up om de persoonlijkheid van iemand te onthullen en een facet tot uitdrukking te brengen waarvan ze misschien niet eens wisten dat ze dat hadden.”

Thomas Chéné

Wat maakt de creaties van Hermès anders dan die van andere merken?

“De essentie van Hermès Beauty ligt in zelfexpressie, creativiteit, vrijheid en eenvoud. Het komt overeen met het schoonheidsideaal kallos uit het oude Griekenland. Schoonheid ging niet alleen over het uiterlijk maar was ook verbonden met het welzijn van de ziel en de geest. Dit ideaal zit sinds het begin geworteld in het DNA van het huis Hermès. In 1837 ontwierp Thierry Hermès zadels op maat die het welzijn van het paard en het comfort van de ruiter respecteerden, voor optimale sportieve prestaties. Ze boden tegelij- kertijd comfort en elegantie. Schoonheid is dus altijd al belangrijk geweest voor het merk. De ambachtelijke codes die ze gebruikten voor de zadels kunnen ook toegepast worden op een foundation, lippenstift en blush als ze aansluiten bij het DNA van het huis.”

Hoe zou je jouw stijl omschrijven?

“Ik hou van eenvoud, comfort en praktisch nut. Producten en formules moeten gemakkelijk en overal te gebruiken zijn, of je nu een visagist bent of iemand die voor het eerst met make-up speelt. Er zijn geen regels noch beperkingen wat make-up betreft. Creativiteit staat voorop, net als kunst.”

Met Le Regard, het gamma voor de ogen dat je mee hielp ontwerpen, is het nu mogelijk om een volledige look met Hermèsproducten uit te werken. Welke zijn jouw favorieten?

“De wimperkruller, omdat die meteen definitie geeft aan de ogen. En een vleugje van één van de zes mascara’s. De tinten zijn geïnspireerd op typische Hermés-kleuren, waaronder Violet Indigo, een diep azuurblauw, en Vert Titian, een flessengroen. De tinten zijn subtiel, discreet en ingetogen. Je merkt ze misschien op, misschien ook niet. Maar je voelt dat er iets aparts is aan de ogen. Het gaat dan ook meer om voelen in plaats van zien.”

Hoe belangrijk is duurzaamheid?

“Hermès benadert duurzaamheid op twee manieren. Onze creaties, zoals de lipsticks en oogschaduwpaletten, zijn hervulbaar. Bovendien zorgt het gebruik van de beste materialen voor een lange levensduur van de objecten, zodat je ze van generatie op generatie kan doorgegeven.”

Duurzaamheid is de toekomst?

“Een vochtinbrengende crème en een leuke lippenstift ontwikkelen kan iedereen. Maar een vochtinbrengende crème en een leuke lippenstift samenstellen met ingrediënten die het welzijn van de consumenten respecteren, dat is vernieu- wend én luxe. Blijven innoveren met cleane ingrediënten van hoge kwaliteit: daar zullen we bij Hermès steeds ons best voor doen.”

Lees ook: De beste lipsticks volgens de redactie van Marie Claire

Kim De Craene De artikels van >

Kim De Craene schrijft over beauty en lifestyle, boeken en muziek. Na tien jaar São Paulo woont ze terug in Antwerpen. Ze woonde dus zo’n kwart van haar leven in Brazilië. Wat haar toch een beetje Braziliaans maakt. Ze houdt van rode lipstick, languit op een massagetafel liggen, dansen op het strand op blote voeten, bioboeren en stelt zich bij elk dilemma vaak de vraag "wat zou Audrey Hepburn doen?"

Tags: Duurzame make-up, Hermès.