Bob Dylan mag dan de ster van A Complete Unknown zijn, maar de film draait ook om de mensen die hem vormden. Eén van hen is zijn eerste grote liefde, Suze Rotolo – in de film Sylvie genoemd. Elle Fanning kruipt in haar huid en brengt het verhaal van de vrouw achter de artiest tot leven.

Op een ijskoude decemberdag in Londen ontmoeten we Fanning in een knus salon. Gekleed in een elegant zwart broekpak met subtiele kraag praat ze met passie over haar rol. Ze verdiepte zich in Suzes leven, las haar memoires en ontdekte een vrouw die niet alleen een muze was, maar ook een kunstenares, activiste en intellectuele inspiratiebron voor Dylan. “Zonder Suze had Dylan nooit dezelfde muziek gemaakt”, aldus Fanning.

In de film vertolk je Bob Dylans vriendin en muze, die in de sixties een belangrijke rol speelde in zijn politieke keuzes. Waarom is haar personage zo speciaal?

Elle Fanning: “Sylvie, zoals ze in de film heet, is gebaseerd op Suze Rotolo, de eerste grote liefde van Bob Dylan. Ze is vooral bekend van de iconische albumhoes van The Freewheelin’ Bob Dylan (1963), waarop ze samen met Dylan te zien is. Ik kende het beeld, maar wist weinig over haar. Wat ik mooi vind, is dat ze in de film verschijnt als een onbekende die niets voor zichzelf zoekt. Ze wilde geen roem, haar enige drijfveer was haar liefde voor Dylan.”

“Ik las haar memoires, ‘A Freewheelin’ Time‘, en ontdekte dat ze zelf ook kun- stenaar, schilder en activiste was. Ze inspireerde Dylan, veel van zijn nummers zijn door haar beïnvloed. In de film vertegenwoordigt zij eigenlijk het publiek. A Complete Unknown laat zien hoe Dylan zijn omgeving raakte. Door haar leren we hem beter begrijpen, al blijft hij altijd wat mysteri- eus. Interessant is dat Dylan zelf vroeg om Suzes naam te veranderen in de film, wat laat zien hoeveel hij om haar geeft en hoe hij haar wil beschermen tegen de publieke aandacht.”

Ben je het eens met de uitspraak dat achter elke grote man een grote vrouw staat? Hoe beïnvloedde Suze Dylans carrière?

EF: “Daar ben ik het wel mee eens. Het is niet evident om iemand lief te hebben die zijn kunst altijd vooropstelt. Voor de jonge Dylan waren zijn songs belang- rijker dan gelijk wat anders. Maar zon- der Suze had hij veel nummers nooit geschreven. Zij spoorde hem aan om zijn eigen nummers te zingen in plaats van bekende folkmelodieën. Ze leefden samen in Greenwich Village, dat toen een broeihaard van creativiteit was.”

Hoe heb je jezelf voorbereid op deze rol?

EF: “Voor mij draait acteren om het vinden van de waarheid. Je kan feiten leren, maar op de set wordt het script je bijbel. Je moet wat je geleerd hebt soms loslaten om kwetsbaarheid en gevoel te tonen. Ik wilde het zo authentiek mogelijk maken. Het hielp dat er altijd muziek om me heen was tijdens het draaien. Heel bijzonder is de afscheidsscène, waarin regisseur James Mangold een hek op de veerpont toevoegde als metafoor. Het is een bitterzoet moment waarin Sylvie en Bob beseffen dat ze uit elkaar moeten gaan om hun eigen pad te volgen.”

elle-timothee

Searchlight Pictures

Jij en Timothée hebben een opvallende chemie op het scherm. Hoe was de samenwerking?

EF: “Timothée was de eerste aan wie ik een bericht stuurde toen ik wist dat ik de rol kreeg. We hadden al eerder samengewerkt (A Rainy Day in New York van Woody Allen, 2019) en zijn sindsdien vrienden gebleven. Die vriendschap creëert vertrouwen. We hebben altijd veel plezier samen, dat vertaalt zich naar energie en warmte op de set.”

Het is de tweede keer dat je de vriendin van Timothée Chalamet speelt in een film en je hebt altijd het laatste woord. Was dat jouw idee of stond het in het script?

“(Lacht) Ja, dat is grappig! Het stond in het script. Als we samen spelen, ben ik degene die het uitmaakt. In dit verhaal zit iets van een relatie zoals we die kennen uit klassieke hollywoodfilms. Het is erg romantisch en cinematografisch, daar hou ik van.”

De film gaat over de eerste stappen van een jonge artiest. Je begon zelf al op tweejarige leeftijd te acteren.

EF: “Technisch gezien klopt dat. Ik speelde de jongere versie van mijn zus in flashbackscènes. Wat ik het meest waardeer aan A Complete Unknown is dat de film laat zien hoe Bob Dylan zijn artistieke keuzes maakte. Hij wei- gerde zich te laten beperken tot een bepaald muziekgenre. Het inspireert mij om altijd mijn intuïtie te volgen. Ik verras niet alleen graag het publiek, maar ook mezelf. Ik ben niet bang om mezelf uit te dagen. Ik zou het vreselijk vinden om vast te zitten in een bepaald genre films.”

Je wordt beschouwd als een van de beste actrices van jouw generatie. Is dat een kwestie van geluk of van kansen?

EF: “Ik had al vroeg in mijn carrière veel geluk. Als je jong bent, kies je je rollen niet zelf. Op mijn zevende deed ik auditie na auditie. De rollen die ik kreeg, waren in films van grote regisseurs zoals David Fincher en Sofia Coppola. Ik heb nooit op een school of academie leren acteren, ik leerde door te doen. Ik nam alles in me op als een spons. Dat was een geluk bij een wonder. Op mijn elfde deed ik auditie voor een film van Sofia Coppola (Somewhere, 2010) en ze koos mij.”

“Vandaag zit ik in een andere fase. Nu kan ik kiezen wat ik wil spelen en met wie ik wil werken. Ik ben ook begonnen met het produceren van mijn eigen projecten. Ik heb een lijstje van mensen met wie ik graag wil samenwerken.”

‘A Complete Unknown’ Elle Fanning en Timothée Chalamet speelt nu in de bioscoop.