De collectie van Uniqlo en Mame Kurogouchi houdt het midden tussen ondergoed en kleding. Denk aan flared leggings, losse katoenen tops, maxirokken en bh’s die aanvoelen als een tweede huid. De snits in de collectie moeten ervoor zorgen dat de nadruk ligt op vrouwelijke schoonheid. En ook inclusiviteit is belangrijk; alle huidskleurige items zijn in een breed kleurenpalet aanwezig. Comfortabele elegantie is het onofficiële credo, geheel passend binnen de huidige zeitgeist.
Maiko Kurogouchi deed drie jaar ervaring op bij het modelabel Issey Miyake. In 2010 lanceerde ze haar eigen prêt-à-portermerk Mame Kurogouchi. De Japanse ontwerpster die in Tokio woont, opende vorig jaar de modeweek in Parijs en is sindsdien een internationaal fenomeen in de modewereld.
Maiko, gefeliciteerd met de samenwerking met Uniqlo. Vertel, hoe kwam die tot stand?
“Toen Uniqlo me vroeg om samen te werken, dacht ik vrijwel meteen aan een collectie innerwear. Voor mij zijn dat mooie, romantische kledingstukken die ook comfortabel moeten zijn. En het comfort van de innerwear van Uniqlo bewonder ik al lang. Hun technische knowledge wou ik combineren met pasvormen die er mooi uitzien en aanvoelen op het vrouwenlichaam. Ik wou graag het dagelijkse leven van vrouwen aangenamer maken met items die hun zelfvertrouwen een boost geven. Met dat idee in het achterhoofd begon onze samenwerking.”
Kun je wat favoriete stuks benoemen?
“Ze zijn allemaal favoriet voor verschillende redenen! Maar de Plunging Camisole Bratop heeft een erg mooi decolleté en combineert met bijna alles. Ik draag zelf 70% van de tijd een jurk, dus vaak denk ik na over wat ik eronder kan dragen. Met de Bra Dress, hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken. Tenslotte is er nog de Plunging Wireless Bra. Dit is een stijlvolle beha met een beugelloos design en prachtige cup. Het biedt steun, maar is tegelijkertijd delicaat en niet te robuust. Ik zoek constant naar simpele en mooie beha’s, nu kan ik altijd deze dragen.”
Uniqlo is een Japans icoon en ook jij bent geboren en getogen in Japan. Hoe belangrijk is die gezamenlijke herkomst en cultuur voor jou?
“Als ontwerper is Japan in de eerste plaats een plek waar je kunt maken wat je wil. We zijn bevoorrecht met een unieke cultuur, technologie die verder staat dan elders ter wereld, traditioneel vakmanschap en winkels die ervaring hebben met dit alles te combineren. De medewerkers van Uniqlo waren bij elk ontwerp betrokken als onderzoekers. Het leek wel alsof we samen producten aan het creëeren waren en geen modecollectie. Zelf besteed ik voor mijn eigen merk ook veel tijd en aandacht aan het ontwikkelen van nieuwe materialen. De tijd die ik aan onderzoek besteed, is zeer vergelijkbaar met hoe Uniqlo werkt. Het was geweldig om met een gelijkaardige visie en werkwijze aan de slag te kunnen.”
Je bent geliefd om je vakmanschap en ingenieuze details. Hoe sta je nog meer graag bekend?
“Ik geloof er sterk in dat de individuele goedheid van mens tot mens heel belangrijk is. Met dat uitgangspunt maak ik collecties. In de hoop dat ze de goedheid van de persoon die ze draagt, zullen versterken.”
Je draait nog maar een aantal seizoenen mee op het internationale modetoneel en wordt nu al de ‘nieuwe Saçai’ genoemd. Wat doet die erkenning met jou?
“Het is natuurlijk een eer, maar het heeft mijn creatieve proces en output nooit echt beïnvloed of veranderd. Waar ik ook ga of sta, ik zoek altijd naar de kleine schoonheden in mijn omgeving. En ik ben blij dat ik dat kan doen.”
De snits in de collectie met Uniqlo zorgen ervoor dat de nadruk ligt op vrouwelijke schoonheid. Wat betekent vrouwelijke schoonheid voor jou?
“Trek je niets aan van wat anderen denken, zolang jij je er maar comfortabel en goed in voelt. Dat wordt steeds belangrijker en speelt ook in mijn samenwerking met Uniqlo een cruciale rol. Ik wil met deze collectie vooral niemand beperken. Ongeacht levensstijl of omgeving. Ik hoop dat het vrouwen net ondersteunt in wat ze willen doen, niet tegenhoudt. Dat kan met innerwear denk ik. Elke vrouw met een eigen wil en stem is even mooi en aantrekkelijk voor mij.”
Hoe zorg je er concreet voor dat je ontwerpen, voor je eigen merk en voor Uniqlo, de vrouwelijke schoonheid versterken?
“Het handelsmerk van Mame Kurogouchi is een golvende snit, wat je ook in deze collectie terugziet. Het menselijk lichaam is nu eenmaal niet recht. Zeker dat van vrouwen niet. Daarom kies is voor silhouetten die mooi aansluiten op het vrouwelijk lichaam, zodat de zachte curves nog beter uitkomen.”
Hoe was/is het om een ontwerper te zijn tijdens de coronacrisis?
“Vóór de pandemie reisde ik vaak rond in Japan om ambachtslieden en fabrieken te ontmoeten die gespecialiseerd zijn in het aloude Japanse vakmanschap. Omdat ik geen lange afstanden meer kon afleggen, ging ik nu vaker te voet of met de fiets van de ene plaats naar de andere. Bij het ontwerpen voor Mame Kurogouchi kijk ik naar onze dagelijkse manier van kleden. Als vanzelfsprekend besteedde ik dus meer aandacht aan comfortabele kleding, zoals leggings en wandelschoenen. Anderzijds wil ik vrouwen laten stralen. Ik beeldde me de kleine alledaagse geluksmomenten van vrouwen wereldwijd in en liet me daardoor inspireren voor deze samenwerking.”
Ten slotte nog een obligate Marie Claire-vraag: ben jij een feministe?
“Ik beschouw mezelf niet als een feminist. Ik ben geen activist, ik ben een modeontwerpster. Ik ontwerp kleding waarvan ik hoop dat vrouwen er zelfvertrouwen door krijgen. Ik wil hen een gevoel van vrijheid geven met behulp van kleren.”
De collectie is nu in de winkels van Uniqlo en online te koop.
Vond je dit interessant? Lees dan ook: 25 x de mooiste badpakken en bikini’s voor deze zomer, Kunstenares Jocelyn Hobbie maakt de meest stijlvolle schilderijen en Nieuw project van Seppe Nobels wordt de sensatie van de Antwerpse restaurantscene.