Reebok x Maison Margiela
Reebok en het Franse modehuis Maison Margiela gingen in 2020 een langetermijnsamenwerking aan en brachten samen al verschillende succesvolle sneakers op de markt. Op 25 maart lanceren ze de eerste twee van de vijf nieuwe sneakers die aankomende lente verschijnen: de Classic Leather Memory Of en de Club C Memory Of.
In de designs maakte Maison Margiela’s creatief directeur John Galliano opnieuw gebruik van de welbekende decortiqué-techniek van het Franse modehuis, gecombineerd met de kenmerkende ‘the memory of’ techniek die het Franse modehuis nog niet eerder toepaste in voorgaande lanceringen. De sneakers bevatten interessante ontwerpdetails waarin beide technieken terug te zien zijn, zoals een zichtbare vilten voering, die de originele constructie van de schoen blootlegt, en zilveren penmarkeringen die het proces van de schoenmaker laten zien.
De Classic Leather Memory Of en Club C Memory Of zijn vanaf 25 maart verkrijgbaar op de website van Margiela en op die van Reebok voor € 350.
HOKA
Het schoenenlabel HOKA werd in 2009 opgericht met het eenvoudige doel om het tempo van hardlopers bergafwaarts te verbeteren – hun dempende, maar lichte hardloopschoen biedt kilometerslang comfort. Met het groeiende succes van de marathonprestaties van de schoen en opmerkelijke samenwerkingen met Engineered Garments en Opening Ceremony, breidde de aantrekkingskracht van het merk zich uit tot buiten de hardloopwereld. Nu zijn de sneakers onder andere te koop bij de meest hippe conceptstores ter wereld Zoals Voo Store en SSENSE.
Opvallende nieuwkomers voor dit voorjaar zijn de Mach Supersonic in het feloranje, de Volcanic Lightning collectie met een unieke, vulkaan-geïnspireerde print en de collab tussen HOKA en de iconische Ironman race, een serie wedstrijden van de klassieke langeafstandstriatlon. Naast een grafisch ogende sportkledingcollectie brengen ze ook een nieuwe versie van de Mach 4 uit in dezelfde grafische print.
Prijzen voor de sneakers variëren tussen € 140 en € 160. Meer info op de website.
Veja x Marni
Het duurzame sneakermerk Veja slaat de handen in elkaar met het Italiaanse modehuis Marni. Het resultaat zijn twee vrolijke sneakers die elk voorzien zijn van een doodle in kleurrijk gekrabbel, waardoor ze een ietwat artisanale look en feel krijgen, eigen aan de collecties van Marni.
De V-15 speelt het klassieke kleurenpalet van stylo’s uit, terwijl de V-10 een elegante waaier aan marsalatinten omarmt. De verschillende delen van de sneakers zijn allemaal apart in elkaar gezet, waardoor elke schoen uniek is.
De sneakers zijn vanaf vandaag op de website van Veja en op die van Marni te koop voor € 225 en € 270.
Puma x AMI
Frans modehuis AMI en Puma gaan een exclusieve samenwerking aan waarin maatwerk en sportswear naadloos in elkaar overvloeien. De collectie en campagne, met daarin Romeo Beckham en Mia Regan, zijn gebaseerd op het geluk wat je haalt uit de mensen die het dichtst bij je staan.
De samenwerking bestaat uit enkele van Puma’s klassieke sneaker silhouetten zoals de Slipstream Lo, Suede Crepe en de nieuw uitgebrachte Suede Mayu. De kleding bestaat uit T-shirts, polo’s, jassen, hoodies, shorts, crews, broeken en (sport-) bh’s die perfect mixen en matchen tot een volledige garderobe. En er zijn ook enkele accessoires zoals een bucket hat, curve caps, schoudertassen en een gripbag.
De Puma x AMI-collectie is exclusief verkrijgbaar in AMI-winkels vanaf 16 maart en wereldwijd op 19 maart op de website van Puma, in Puma-winkels, en op amiparis.com.
Chloé
Sinds de Uruguayaanse designer Gabriela Hearst de plak zwaait bij Chloé, is duurzaamheid één van de belangrijkste pijlers het Franse modehuis. Een mooi voorbeeld van die kernwaarde is de nieuwe Nama-sneaker. Door middel van een levenscyclusanalyse in samenwerking met de duurzaamheidsadviesgroep Quantis, die alles traceert vanaf de winning van de grondstoffen tot aan de productie, berekende het modehuis dat de Nama 35% minder broeikasgassen uitstoot en 80% minder water verbruikt dan zijn voorganger de Sonnie-sneaker.
Ze bereikten deze resultaten in de eerste plaats door uitsluitend materialen met een lager milieueffect te kiezen en door gerecyclede materialen en onderdelen te gebruiken, die in gewicht 40% van de materialen van de sneaker uitmaken. En daarnaast is de Nama-sneaker natuurlijk ook gewoon erg stijlvol. Kortom, twee-in-één.
De Nama-sneaker is beschikbaar in verschillende uitvoeringen en kost € 595. Online te koop.