Een generatie later zijn krullen weer helemaal terug. Niet zozeer om de look van beroemde filmsterren na te bootsen, – al zijn J.Lo., Chrissy Teigen, Zendaya en Beyoncé inspirerende voorbeelden -, maar omdat natural hair een hot topic is. Het schoonheidsideaal gaat eindelijk wat breder dan het blanke meisje met het lange, gladde haar. Iets wat heel wat reclamecampagnes, magazines en beautymerken jarenlang als de norm naar voren schoven, maar waar veel vrouwen zich niet in herkenden. Make-upmerken als Fenty brachten met een ongezien aantal foundationtinten inclusiviteit in de beautywereld. Maar het kapsalon bleef achter.
Natuurlijke krullen
Mensen haalden hun informatie bij lotgenoten op online discussieplatforms, in blogs, tutorials op YouTube en Instagram. Dankzij sociale media won de Natural Hair Movement, een Amerikaanse beweging uit de jaren 60 die Afro-Amerikanen aanmoedigde om hun krullen te omarmen, snel aan belang. Dat werd het afgelopen jaar nog versterkt door fenomenen als Black Lives Matter en lockdowns, waar mensen door de gesloten kapsalons noodgedwongen hun natuurlijke haar leerden appreciëren. En styling tips van TikTok probeerden. Daar willen steeds meer merken verandering in brengen. Zoals Kérastase dat zijn Curl Manifesto-gamma ontwikkelde met krullenexperts. Behalve producten maakten ze ook masterclasses en tutorials over hoe je de verschillende types krulhaar herkent, hoe je ze moet verzorgen en stylen. Te downloaden via een QR-code op de verpakkingen. De eighties are back, maar met de mogelijkheden van de 21e eeuw…
Vond je dit interessant? Lees dan ook: Wij vroegen aan een kapper hoe je je haar best verzorgt als je op zonvakantie gaat, Getest: de bloedplasmabehandeling tegen haaruitval en Chanel viert honderdste verjaardag van N°5 met limited edition skincarelijn.