Daniel Lee vervangt sinds oktober vorig jaar Riccardo Tisci als Chief Creative Officer bij Burberry. Daarvoor was hij sinds 2018 actief als creatief directeur bij Bottega Venetta. Het merk dat dankzij Lee een heropleving kreeg. In 2019 won hij maar liefst vier Fashion Awards: Brand of the Year, Womenswear Designer of the Year, Accessories Designer of the Year en Designer of the Year. Daarvoor was hij ook al actief bij Celine, Maison Margiela, Balenciaga en Donna Karan. Het is dus geen wonder dat Lee wordt gezien als ‘golden boy’ binnen de modesector. De verwachtingen voor zijn tijdperk bij Burberry zijn hoog.
Lees ook: Dit waren de hoogtepunten van de Grammy Awards
De iconische ruiter
In zijn eerste campagne, licht Lee al een tipje van de sluier over de creatieve toekomst van Burberry waarbij het Britse DNA centraal staat. De grootste verandering is het nieuwe logo. Deze keer niet strak en modern, integendeel. Hij ging terug in de tijd en blies de iconische ruiter nieuw leven in.
Het ruiter logo werd voor het eerst gebruikt in 1901. Het design won toen een openbare wedstrijd voor de zoektocht naar een nieuw embleem. Het logo toont een paard met een ridder die een vlag vasthoudt met daarop het Latijnse woord ‘prorsum’, ofwel: voorwaarts. De dikke hoekige letters maakten plaats voor een sierlijker lettertype.
Lees ook: Ontwerper Paco Rabanne overleden op 88-jarige leeftijd
Hij lanceerde de nieuwe look door een reeks foto’s te lanceren. De foto’s werden gemaakt in Londen op Trafalgar Square en Albert Bridge en ook de modellen zijn Britse talenten. Onder andere voetballer Raheem Sterling, actrice Vanessa Redgrave en DJ Skepta zijn te zien in de campagne. De beelden staan symbool voor de evolutie van het Burberry-logo.
De eerste collectie van Lee zal worden voorgesteld op 20 februari tijdens London Fashion Week.