Shein produceert ultra-fast fashion en verzendt het vanuit China wereldwijd. Zelfs zonder fysieke winkels maakte het bedrijf naar schatting een jaaromzet van meer dan 10 miljard dollar. COSH! bestudeerde de ecologische en ethische impact van de keten.
Lees ook: Dior Lady Art 7: deze artiesten deden mee aan het kunstproject
Zo goed als geen garantie op ethische werkomstandigheden
Volgens Shein zelf hecht het bedrijf veel belang aan de veiligheid en welzijn van haar werknemers. Het merk heeft een eigen code waarin afspraken worden vastgelegd met alle fabrikanten en leveranciers waarmee ze samenwerken. Deze code is echter vaag verwoord, zonder duidelijke doelstellingen of kwantificeerbare afspraken. Hierdoor is dit geen bindende verplichting voor de fabrikanten. Er is dus geen enkele garantie op ethische werkomstandigheden zoals een ban op kinder- en dwangarbeid, dierenwelzijn en eerlijke verloning in de productie. In de onderzoeken van Public Eye worden er onveilige werksituaties gerapporteerd, lage lonen en veel overuren waargenomen. De organisatie noemt het een vorm van impliciete dwangarbeid, waarbij de werknemer niet per uur maar per kledingstuk betaald wordt.
Shein & de planeet
Omdat de keten gebaseerd is op een fast fashion business model, heeft Shein sowieso een negatieve impact op de planeet door de productie, transport en het afval dat hierbij ontstaat. Vaak wordt er gewerkt met synthetische materialen zoals polyester en polyamide. Deze materialen zijn namelijk goedkoop maar geven bij het dragen en wassen microplastic deeltjes af, die zo in het water en in ecosystemen terecht komen.
Shein bracht een duurzamere collectie uit onder de naam ‘EvoluSHEIN’. In deze collectie worden duurzamere materialen gebruikt, zoals Ecovero viscose. COSH! stelt vast dat het gebruik van dit materiaal wel oké is. In de massaproductie leidt het gebruik van dit materiaal voor enkele artikelen dus niet tot een noemenswaardige verkleining van Shein’s negatieve ecologische impact.
Op het vlak van diervriendelijkheid maakt Shein wel vooruitgang. Het merk zet stappen om dierlijke producten te bannen uit haar collecties. Maar helaas worden er hier geen duurzame alternatieven voor gebruikt.
Not so slow fashion
De fast fashion-keten speelt gigantisch in op trends en heeft een enorm hoog productietempo. Daarbovenop liggen de prijzen van de collectie extreem laag en is er non-stop uitverkoop op de website. Door de lage kwaliteit komen we terecht in een wegwerpcultuur waar er wordt aangemoedigd om telkens nieuw te kopen. Bovendien is Shein al meerdere keren beschuldigd van plagiaat. Waarbij het bedrijf ontwerpen van kleinere designers over neemt en en verkoopt voor een onverantwoorde, lage prijs.
Uit het onderzoek van COSH! blijkt vooral dat transparantie ontbreekt bij Shein. De doelstellingen en beloftes van SHEIN klinken op het eerste moment veelbelovend, maar zijn helaas weinig concreet. De retailketen communiceert groots over haar duurzame collectie maar COSH! vindt dat de nodige transparantie en concrete cijfers die hun plannen staven, missen. Er is nog een lange, duurzame weg te gaan: zeker wanneer grote ketens beweren ethisch te zijn en de consument daarbij bedotten.
Lees ook: Lichaamstaal: hoe ons lichaam bepaalt hoe we overkomen