Chanel viert honderdste verjaardag van N°5 met een limited edition skincarelijn
© Chanel

Chanel viert honderdste verjaardag van N°5 met een limited edition skincarelijn

Leestijd: 1 min

Voor de honderdste verjaardag van het iconische Chanel-parfum N°5 pakt het Franse modehuis uit met de gloednieuwe Chanel Factory 5-collectie. Deze bestaat uit verschillende beautyproducten, allemaal geparfumeerd volgens het N°5-recept. 

/

Van het ontstaan in 1921 tot de dag van vandaag: de iconische Chanel-geur N°5 blijft onverminderd populair. Om de verjaardag van het parfum te vieren, kreeg Thomas du Pré de Saint Maur, Head of Global Creative Resources voor de parfum- en beautydivisies bij Chanel, de opdracht om een reeks producten te creëeren die N°5 als basiselement hebben.

Les ook: Achter de schermen met Kristen Stewart voor Chanel.

“We kozen ervoor om terug te gaan naar de roots van N°5”, vertelt hij. “Vooral het oorspronkelijke creatieproces van de eerste verpakking van het parfum bood inspiratie. In die tijd bedacht Gabrielle Chanel daarvoor een eenvoudige laboratoriumfles, een functioneel object dat nu het summum van luxe is. Die andere kijk op luxe, van een alledaags voorwerp een kostbaar product maken, vieren we met de Chanel Factory 5-collectie.”

Chanel Factory 5-collectie

Chanel Factory 5 bestaat uit zeventien producten, veelal bodyproducten. Denk aan een body oil en lotion, badtabletten, een shower gel en een handcrème. Allemaal limited editions en in grappige en originele verpakkingen gestopt. Zo zit de shower gel in een verfpot, de body lotion in een plastic zak die doet denken aan bag-in-box wijn en de bodycream zit in een verftube.

Lees ook: Chanel N°5, al honderd jaar een tijdloze klassieker.

Thomas du Pré de Saunt Maur: “Door deze voorwerpen de N°5-identiteit te geven, worden het luxueuze, iconische producten, terwijl ze hun originele uiterlijk behouden. Het zorgt voor een minder intimiderende benadering van luxe, en het toont tegelijkertijd aan dat de ervaring van een product net zo belangrijk is als het uiterlijk ervan. Tegelijkertijd maakt deze aanpak duidelijk dat Chanel humor heeft en afstand kan nemen van de traditionele visie op luxe.”

/

Popart

De campagnebeelden van de Chanel Factory 5-collectie zijn opgemaakt in popart-stijl, een kunststroming die onlosmakelijk verbonden is met het parfum. De bekende popart-artiest Andy Warhol was een groot fan van het parfum. Hij maakte er in 1985 een kunstwerk van dat nu miljoenen waard is. Ook popart draait rond het verheven van alledaagse afbeeldingen en triviale voorwerpen, net als N°5. Alle producten zijn uitgevoerd in zwart-wit, wat voor een interessant contrast zorgt.

De Chanel Factory 5-collectie is vanaf 29 juni 2021 te koop op de webshop, in de beautywinkel in Antwerpen (Korte Gasthuisstraat 20-22) en in Knokke van 7 tot 15 augustus (Albertplein – Zeedijk).

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Chanel, Gabrielle Chanel, N°5.