Cartier heropent Parijse boetiek ’13 Paix’
© Cartier

Cartier heropent Parijse boetiek ’13 Paix’

Leestijd: 1 min

De Cartier 13 Paix boetiek heropent zijn deuren na meer dan twee jaar renovatie. 

/

The Mansion in New York, New Bond Street in Londen en 13 rue de la Paix in Parijs: Maison Cartier kent drie historische adressen, drie wortels van hun boom, drie stilistische en herdenkingsbronnen van het Huis. In deze bijna heilige drie-eenheid voor Cartier neemt 13 Paix een bijzondere plaats in. In 1899 besloot Louis Cartier, die net zijn vader Alfred had vervoegd, het familiebedrijf een Parijse basis te geven die in overeenstemming liep met de uitzonderlijke bestemming die hij eraan wilde geven. 13 Paix werd dus de wieg, de plaats van oorsprong en de matrix van alle inspiraties. “De ultieme etalage voor de meest kostbare juwelen en het decor voor de meest romantische verhalen. Nummer 13, rue de la Paix”, vertelt Cyrille Vigneron, President en CEO van Cartier International.

Als grote getuige van de vibraties en soms de turbulentie van de eeuw is 13 Paix altijd een plaats van menselijke en creatieve overvloed geweest. De boetiek heeft uitzonderlijke persoonlijkheden uit de hele wereld ontvangen, en artiesten uit alle lagen van de bevolking.  Hier, op deze gewilde doorgangsweg voor elegante vrouwen en high society, achter de majestueuze zwartmarmeren gevel die vanaf de opening een blijvende indruk maakte, waar Jeanne Toussaint haar kantoor had ingericht, werden enkele van de meest gedenkwaardige bladzijden uit de creatieve geschiedenis van het Huis geschreven.

/

Een metamorfose

Anachronistisch en tijdloos, altijd even inspirerend als Parijs, 13 Paix heeft verschillende levens gehad. “In iets meer dan een eeuw is dit legendarische adres voortdurend veranderd, geëvolueerd en aangepast aan de tijd en de gebruiken, in een dynamiek van steeds grotere openheid van ruimten voor klanten en bezoekers en steeds meer aandacht voor hun bewegingsvrijheid en keuze”, legt Pierre Rainero, directeur Imago, Stijl en Erfgoed bij Cartier uit. Een nieuw hoofdstuk in dit creatieve epos wordt vandaag geopend met de onthulling, na meer dan twee jaar werk (van juni 2020 tot oktober 2022). 

Lees ook: Het ultradiaan ritme: Wat is het?

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Cartier.