In 2023 startte C&A de samenwerking met de Indiase sociale leverancier Rangsutra. Dat is een sociale onderneming die gendergelijkheid ondersteunt, om een eigentijdse en kwalitatieve collectie van exclusieve handgeborduurde stukken te ontwikkelen.
Om het doel van het ondersteunen van gelijke rechten langs de toeleveringsketen en de empowerment van vrouwen te volgen, koos C&A Rangsutra als sociale leverancier voor de samenwerking. Rangsutra is eigendom van ambachtslieden in India, waarvan de meesten vrouwen zijn.
Positieve verandering
Goed doen is en blijft de kern van het doel en de waarden van C&A. Daarom wil de modeketen bijdragen aan een betere wereld door goede doelen te steunen. Ze zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om sociale leveranciers te ondersteunen. C&A schaalt de productie van Rangsutra op door hun impact te vergroten om de bestaansmiddelen van mensen in achtergestelde situaties te verbeteren.
“Dit project wordt geleid door vrouwen om vrouwen te ondersteunen en laat zien welke rol mode speelt bij het verbeteren van de positie van vrouwen en het creëren van echte positieve verandering. Het is een bewijs van de kracht van partnerschap en de impact die het heeft op het leven van mensen. Levens vol talent, vreugde en vaardigheid”, benadrukt Giny Boer, CEO van C&A Europe.
Met de hand geborduurd
C&A is trots op de samenwerking met Rangsutra om hen te helpen hun bedrijf uit te breiden en tegelijkertijd klanten in heel Europa de unieke kans te geven om de rijke traditie van Indiaas handwerk te leren kennen.
De kledingstukken zijn gemaakt door ambachtslieden van het Indiase platteland die traditionele technieken combineren met eigentijds design. De collectie bestaat uit 17 kleding- en accessoirestijlen, in klassiek zwart en wit. Elk stuk is uniek en laat het rijke ambachtelijke erfgoed van India zien.
Gelijke beloning en eerlijke lonen
Rangsutra Crafts India is opgericht in 2006 en is een handwerkbedrijf dat eigendom is van meer dan 2000 ambachtslieden die wonen en werken in dorpen en kleine steden in heel India. Het doel van Rangsutra is om een duurzaam bestaan te creëren voor hoogopgeleide ambachtslieden op het platteland door als brug tussen hen en de markt te fungeren.
Elk product dat wordt gemaakt volgt een fairtradeproces dat de ambachtslieden in staat stelt zich te ontwikkelen in hun werkomgeving door middel van gelijke beloning, eerlijke lonen, een veilige werkomgeving en vaardigheidstrainingen. De producten zijn gebaseerd op traditionele ambachtelijke borduurvaardigheden.
“Onze visie is om kansen te blijven creëren voor inclusieve groei door als brug te fungeren tussen ambachtslieden en markten, verandering en continuïteit, en traditie en moderniteit. De naam Rangsutra is samengesteld uit twee woorden om ons vakmanschap te benadrukken. Rang, dat kleur betekent en Sutra dat voor draad staat”, legt Sumita Ghose, oprichtster van Rangsutra, uit.
De collectie is verkrijgbaar online en in geselecteerde winkels.
Lees ook: Op deze adressen huur of koop je de mooiste vintage trouwjurken