Betekent de comeback van de blote buik dat we weer allemaal slank en perfect moeten zijn?
© Imaxtree/MCB

Betekent de comeback van de blote buik dat we weer allemaal slank en perfect moeten zijn?

Door Charlotte Brunel
Leestijd: 3 min

Nu de Y2K-mode uit de jaren 2000 aan een comeback bezig is, zijn blote buiken deze zomer weer aan zet. De navel gaat viraal. Maar betekent dit dan ook dat we weer allemaal slank en perfect moeten zijn?

/

Bovenaan een tot net onder de borsten afgeknipte trui en blauw hemd, onderaan een low rise minirok en ertussen een overgeëxposeerde strakke blote buik: die look viste Miuccia Prada voor Miu Miu op uit de jaren 2000. Hij ging meteen viraal vanaf het moment dat hij op de catwalk te zien was. Ondertussen is het ensemble een van de blikvangers van de expo Dress/Undress in het Modemuseum Hasselt en heeft het een eigen Instagram-account: de 17-jarige New Yorkse styliste Ashley Langholtz deelt op @miumiuset foto’s van mensen die de set dragen.

Lees ook: De Y2K-stijl is terug, of je dat nu leuk vindt of niet.

Ontwerpers gaan weer volop voor een sensuele vrouwelijkheid – bevrijd van de fleececultuur uit de pandemie – waarbij de navel zich ontpopt tot het nieuwe erotische epicentrum van de mode. Van korte topjes tot beha’s of bandeaus, tot de terugkeer van broeken en rokken met een lage taille, over uitsnijdingen allerhande rondom de buik – zelfs in de meest blingblingversie met dank aan Chanel voor de sublieme taillekettingen en navelsieraden. De buik lijkt wel de nieuwe halslijn.

Blote buik, een groot schandaal

In de mode bleef dit lichaamsdeel lang bedekt. Pas in 1946, bij de uitvinding van de bikini, zijn we buiken beginnen zien. Iets wat overigens een enorm schandaal teweegbracht. In de jaren 90 verscheen de croptop in het straatbeeld, aangestuurd door sterren als Christina Aguilera , Aaliyah en Beyoncé. “In die tijd droegen we de korte top eerder met een mannelijke wijde broek en een extra overhemd”, herinnert Thomas Zylberman, mode-expert bij Carlin International, zich. “Het ontbloten van de buik had toen iets rebels en melancholisch, als bij een overgroeide tiener die te snel volwassen was geworden en de kinderkleren te snel ontgroeid was.”

Begin jaren 2000 werd met de low rise jeans de buik de erotische speeltuin van it-girls die met hun gebruinde buikspieren het puriteinse Amerika uitdaagden. “Toen zegevierde de stijl van Paris Hilton, Britney Spears, Avril Lavigne. Van jonge vrouwen met zandlopersilhouet, microtopjes en zichtbare strings onder hun pantalons”, zegt Zylberman. “Momenteel grijpen vooral heel jonge meisjes nostalgisch terug naar die periode, omdat ze die associëren met vrijheid, overdaad en fun.”

minirok

Imaxtree

/

De comeback van maatje nul

Betekent dit dat we ook de terugkeer moeten vrezen van maatje nul en de cultus van het eeuwig jonge lichaam, zo tekenend voor de jaren 2000? Niemand is vergeten dat Britney Spears zich duizend crunches per dag oplegde om een platte buik te krijgen. Is dit de sfeer waar we jonge vrouwen weer in willen onderdompelen? Over de vraag wordt in ieder geval sterk gediscussieerd.

Eind februari veroorzaakte Nicole Kidman (54) nog een golf van verontwaardiging omdat ze de Miu Miu-microset droeg op de cover van Vanity Fair. Waar de fans zich zo over opwonden? Haar té perfect gefotoshopte buikspieren en omdat ze een tieneroutfit droeg die suggereerde dat ze zich niet goed voelde bij haar leeftijd. De blote-buiktrend is inderdaad elitair. De buik – vaak geteisterd door zwangerschap, veroudering en gewichtstoename – genereert immers van alle lichaamsdelen bij vrouwen de meeste complexen.

Body positivity-beweging

Gelukkig is de mentaliteit aan het veranderen. Het is geen toeval dat de body positivity-beweging net van de buik haar uithangbord maakte, door realistische buikfoto’s op sociale media te plaatsen – denk aan de hashtag #BellyJelly. Dit seizoen was het Paloma Elsesser die model stond voor de sexy Plus-Size Vogue. Ondanks haar love handles showde ze met gemak kokerrokken met beha’s – zoals bij Michael Kors.

“Sinds mijn adolescentie heb ik die link tussen mode en naaktheid niet meer zo sterk gezien”, vertelt de Amerikaanse ontwerper aan WWD. “Was je geen Raquel Welsh dan mocht je die naaktheid in mijn tijd wel vergeten. Vandaag zien we een heel nieuwe mentaliteit… Welzijn komt voort uit zelfvertrouwen, en uit de positieve houding die mensen aannemen tegenover hun lichaam.”

Het fenomeen beperkt zich overigens niet alleen tot vrouwen, ook mannen zien hun T-shirts of sweaters duizelingwekkend kor ter worden , o.a . bij Balenciaga en Fendi. De trend verscheen ook op TikTok met als hoogtepunt de 18-jarige influencer Benjamin Ledig die een video postte waarin hij in een croptop danst in een kerk.

/

Leeftijd als laatste taboe

Voor Thomas Zylberman blijft in dit thema leeftijd het laatste taboe. “Kijk naar hoe de laatste campagne van lingeriemerk Darjeeling werd onthaald, waarin een 60-jarig model in ondergoed te zien was. We zijn blijkbaar nog niet klaar om oudere buiken te accepteren.” En toch verzetten de vijftigers zich. Van Jennifer Lopez tot Carla Bruni, die voor de nieuwste Balmain- campagne poseerde in een jumpsuit met een uitsnijding op de navel. Voor deze generatie vrouwen blijft het beeld van een eeuwig jong adolescent lichaam nog altijd een droom.

Het is misleidend om te denken dat hyperseksualisering van het lichaam altijd gericht is op de mannelijke blik en niet op vrouwen zelf. Of zoals journalist Eugene Rabkin het in de Spaanse krant La Vanguardia samenvatte: “Je buik laten zien draagt de ondertiteling ‘kijk naar mij maar raak me niet aan’. Dit soort verheven exhibitionisme sluit aan bij het huidige culturele klimaat dat niet seksueel bedoeld is, maar een soort zelfliefde inhoudt.”

Tussen het laten zien van je navel en het navelstaren zit blijkbaar maar een dunne lijn.

Lees ook: 19 looks waardoor je een minirok wilt dragen deze zomer.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.