Ochtendritueel
Naast scrollen op de smartphone is voor Belgen niets zo essentieel als een kopje koffie in de ochtend. Hoewel wereldwijd 60% van de consumenten ’s ochtends vooral de telefoon openklapt, consumeert meer dan de helft (53%) graag eerst hun kopje koffie. In België zien we een omgekeerde trend. Koffiedrinken blijft voor 49% een ochtendritueel en de smartphone (44%) moet onderdoen. Bij Brusselaars is deze trend nog het meest duidelijk. Nog een andere opvallende trend onder Belgen is het feit dat meer dan 60% die eerste koffie drinkt nog voor de andere huisgenoten ontwaken.
Zwart of met (amandel)melk?
Terwijl consumenten van boven de 55 jaar zwarte koffie zonder melk (19%) verkiezen, is latte de koffie bij uitstek voor de jongere generaties (28% van de 16-24 jaar). Jongere gebruikers zijn ook meer geneigd om een ander smaakje, zoals caramel of hazelnoot bijvoorbeeld, of een alternatief voor koemelk aan hun dagelijkse kopje troost toe te voegen.
Cappuccino staat wereldwijd op de eerste plaats als meest populaire koffiedrank. 24% van de Belgen duiden deze koffievariant aan als hun favoriet. Latte macchiato blijft de tweede favoriet en dat is ook zo voor België (18%). Wereldwijd kiezen jongere consumenten sneller voor een alternatief voor koemelk, waarbij amandelmelk (18%) de voorkeur heeft. De Brusselaar verkiest amandelmelk (28%) zelfs boven koemelk (24%).
Lees ook: 3 herfstige comfort drinks voor wie geen koffie lust