De ontwerper die 11 jaar aan het roer stond van Dior Homme en daarna een dikke drie jaar artistiek directeur was bij Berlutti, staat bekend voor zijn voorliefde voor contradictie. Zo mixte hij lang voor de streetwearhype al klassieke maatpakken met elementen uit de tegendraadse straatcultuur. Nu doet haast elk merk dat, maar Kris Van Assche was een pionier op dat vlak. Van Assche, afgestudeerd aan de Antwerpse Modeacademie, richtte ook zijn eigen label op in 2005 – twee jaar voordat hij de toppositie bij Dior innam – om het in 2015 op non-actief te zetten.
Voor Balabala gaf hij een nieuwe draai aan een typerende collectie van zijn gelijknamige label uit 2014, waarvoor hij een uitvergroot pied-de-poule patroon combineerde met speelse grafische vormen. In zijn eerste kindercollectie zien we dezelfde vormen terugkomen, net als glitters en stippen.
Dit bericht op Instagram bekijken
Kris Van Assche voor Balabala
“In deze fase van mijn professionele leven, en met deze nieuwe vrijheid, is het onverwachte en uitdagende precies wat ik zoek,” zegt hij aan WWD. Hij omschrijft de samenwerking eveneens als een “geweldige kans voor mij om mezelf en mijn werk voor te stellen aan deze nieuwe en jonge generatie, die waarschijnlijk te jong is om mijn eigen label te kennen.”
Lees ook: 5 vragen aan Brandon Wen, het nieuwe hoofd van de Antwerpse modeacademie
De Belg werkte in totaal acht maanden aan de samenwerking, allemaal op afstand vanwege de strenge reisbeperkingen in verband met China’s zero-COVID-19-beleid. “Alle stoffen, afwerkingen en volumes werden door mij in Parijs uitgekozen en bepaald”, merkt hij op.
Dit bericht op Instagram bekijken
De ontwerper en Balabala schenken allebei een deel van de opbrengst aan een goed doel dat kinderen met kanker helpt. Een thema dat Van Assche aan het hart gaat omdat zijn moeder recent aan de ziekte overleed.