14 februari loert om de hoek, laten we eens onderzoeken hoe het met de liefde van de Belg voor zijn auto gesteld is, moeten ze bij Mercedes-Benz gedacht hebben. Zo gezegd, zo gedaan, en dus trok onderzoeksbureau iVox in opdracht van de autofabrikant in december 2017 op pad om 1.000 Belgen met een rijbewijs aan de tand te voelen. En hun conclusies zijn verrassend leuk om te lezen.
Zo lijkt er op het eerste zicht een verband te zijn tussen de relatiestatus van de ondervraagden en hun neiging om hun auto te zegenen met een koosnaam. Maar liefst 24% van de Belgische vrijgezellen denkt dat een auto beter rijdt als je hem af en toe liefdevol toespreekt, terwijl bij de respondenten met een relatie dat percentage strandt op 14%.
Je suis autofan
52% geeft ook aan echt een band te hebben opgebouwd met zijn auto. Opmerkelijk feit is hier dat Franstaligen zich meer blijken te vereenzelvigen met hun vierwieler dan Vlamingen. Maar liefst 59% van de ondervraagde Franstaligen blijkt bijzonder gehecht aan hun karretje, terwijl dit aantal bij de Vlamingen afklokt op 47%.
Als we kijken naar leeftijd, dan blijken de millennials de grote autofans. 62% van de 18 tot 34-jarigen koestert gevoelens voor de wagen des huizes, terwijl dit aantal bij de 35-plussers net geen 50% bedraagt (49% om precies te zijn).
Zij versus hij
Vrouwen komen van Venus, mannen van Mars, vertelde een bekend boek ons ooit en dat blijkt ook in de liefde voor onze auto het geval.
Daar waar bijna 4 op 10 van de ondervraagde vrouwen aangeeft dat ze het moeilijk had om afscheid te nemen van haar eerste auto en gezworen heeft om hem, net als haar eerste lief, nooit te vergeten, dacht maar liefst 52% van de ondervraagde mannen bij het afscheidsmoment ‘ander en beter’. Typisch of terecht, daar spreken we ons niet over uit, maar het stemt wel tot nadenken.
Lief klein autootje van me
Of je je auto voorziet van een koosnaam of niet, blijkt finaal dan ook meer samen te hangen met de eerder genoemde connectie die sommige respondenten ervaren, dan met hun relatiestatus.
Zo vertelden we je al dat vooral Franstaligen en millennials gehecht zijn aan hun auto. Wel, die affectie vertaalt zich doorgaans in een koosnaam. 24% van de Franstaligen spreekt zijn auto regelmatig liefdevol aan, tegenover slechts 10% van de Nederlandstaligen. Bij de millennials klokt dat aantal zelfs af op 25%, terwijl slechts 8% van de 55-plussers ooit de moeite deed om zijn auto persoonlijk aan te spreken.
In man versus vrouw termen zien we dat 21% van de ondervraagde dames een koosnaam heeft voor haar auto, wat toch een pak meer is dan de 12% waarop de mannen afklokken. Geen enkele reden dus om je schuldig te voelen als ook jij in een onbewaakt moment graag even bijkletst met je bolide, de files kunnen er alleen maar leuker van worden!