Lancel staat voor ‘french légèreté’. Wat betekent dat voor jou, als niet-Franse?
“Die lichtheid dateert uit de jaren 80, een decennium dat staat voor kleur, wat heel belangrijk is geweest voor Lancel. Als ik een tas ontwerpen, hecht ik veel belang aan speelse, fantasierijke details. Je moet een tas niet te serieus nemen. Ze moet in het oog springen, je verleiden.”
Aan wat moet de perfecte tas nog voldoen?
“Ze moet makkelijk te dragen zijn, vandaar het belang van soepel leer. Ikzelf hou ervan als een tas mee beweegt, mijn voorkeur gaat dus naar een schoudertas. Bij Lancel verlies ik nooit uit het oog dat de origine ervan bij de eerste reistassen ligt.. Alweer een kwestie van lichtheid. Toen ik de reistassenlijn POP ontwierp, had ik dat in het achterhoofd.”
Jouw komst betekende een bocht van 180 graden voor Lancel…
“We zijn met de studio opnieuw van nul gestart. We doken in de archieven, grepen terug naar de edele materialen die achter het succes van het merk zaten. We hebben ook de modellen door de mangel gehaald. We zochten in de archieven naar de meest hedendaagse modellen. Zoals Le Charly: deel van het dna van Lancel maar met ook een erg moderne belijning. Technisch steunt de tas op een niet te imiteren knowhow en ze is al van bij de lancering dé bestseller.”
Boetiek Lancel, Louizalaan 33, 1000 Brussel. www.lancel.com