Wat als… je 25 jaar designerschoenen verkoopt
©

Wat als… je 25 jaar designerschoenen verkoopt

Leestijd: 4 min

De upscale shoeshop Hatshoe in de Brusselse Dansaertstraat viert z'n 25ste verjaardag en sinds tien jaar helpt Jana Phlips eigenares Lieve Buyse bij het selecteren van Balenciaga, Dries Van Noten, Ellen Verbeek, Jil Sander enz... Je kan er tot eind september de mini-expo meepikken met de iconische modellen die er ooit in de etalage stonden. Wij waren ondertussen benieuwd wat die 25 jaar ervaring heeft opgeleverd.

PORTRET

Hoe ben je in de schoenenbusiness terechtgekomen? Was het een kinderdroom?

Het was al een tijdje mijn droom een eigen zaak te hebben, zelfstandig te kunnen werken, maar dat dat in de schoenenbranche zou zijn had ik niet kunnen voorspellen. Wel heb ik altijd van mooie objecten gehouden, en hoe functioneel een schoen ook is, het is ook een prachtig object: de vorm van de leest, de bijzondere materialen en kleuren, de unieke details,… ik kan er uren naar kijken!

Is er in de loop der jaren veel veranderd op vlak van schoenen en op vlak van wat mensen kopen?

Er wordt gezegd dat accessoires steeds belangrijker zijn geworden in het modebeeld, maar volgens mij hebben schoenen altijd een speciale plaats ingenomen. Veel van mijn klanten hebben een ware passie voor schoenen: zij letten – net als ikzelf! – op elk detail: vorm, materiaal, afwerking… De tijd dat mensen een nieuw paar schoenen kochten bij elke outfit heb ik nooit gekend, maar veel vrouwen hebben graag een grote variatie aan schoenen. Voor overdag willen ze graag een comfortabele schoen met dat ietsje extra (een mooie print, een aparte kleur), voor ’s avonds of een bijzondere gelegenheid mag het wat gewaagder. We zorgen ervoor dat we zulke schoenen ook in ons assortiment hebben.

Wat verkoopt heel goed, wat absoluut niet?

Wanneer we naar de internationale beurzen trekken om de nieuwste creaties te bekijken, zoeken we vooral naar wat we zelf mooi vinden en zouden dragen. Een persoonlijke keuze kan je nu eenmaal beter overbrengen, en het is een plezier om te zien dat je klanten jouw keuzes delen. Vroeger schreef de mode per seizoen voor hoe een schoen eruit moest zien. Nu heb je eerder tendensen en daardoor een veelheid aan vormen. Vaak zelfs binnen één en hetzelfde merk. Spits toelopende schoenen liggen bij veel mensen moeilijk, maar als we een mooi uitgebalanceerde vorm vinden, kopen we die toch.

Wie zijn je klanten? Heb je veel trouw cliënteel?

Ons publiek is heel gevarieerd: van alle maten en alle leeftijden. Sommigen volgen de mode op de voet, anderen willen vooral een mooie, comfortabele schoen. Sommigen komen een paar keer per seizoen langs, anderen zien we om de paar jaar. Maar bijna iedereen komt terug! Daardoor hebben we de afgelopen 25 jaar een trouw cliënteel opgebouwd. Dat is wat dit vak zo mooi maakt: tevreden en enthousiaste mensen telkens weer opnieuw kunnen verrassen en blij maken.

Wat vind je van de platte-schoenen-trend? En de opmars van de sneaker?

Voor ons is comfort altijd ontzettend belangrijk geweest, daarom juichen we de platte-schoenen-trend zeker toe! Wat nieuw is, is dat die platte schoenen nu ook elegant en stijlvol zijn. Dat is dus dubbel plezier voor de klant. Sneakers zijn al een hele tijd in opmars maar ik vind ze over algemeen wat saai. We kopen enkel sneakers aan die een uitzonderlijke vorm hebben of een aparte kleurencombinatie. De sneakers van Balenciaga bijvoorbeeld beantwoorden hier perfect aan. Ze vliegen dan ook de deur uit!

Wat was de vreemdste schoen of schoenentrend die je hebt meegemaakt?

Ik hou mij ver weg van vreemde schoenen die alleen maar willen imponeren, die loop ik gewoon voorbij op de beurzen. Onze klanten zoeken geen schoenen om mee op te vallen, maar om hun persoonlijke kledingstijl mee te onderstrepen. Aan de andere kant mag het ook niet te banaal zijn, schoenen die alleen maar comfortabel zijn en geen aandacht hebben voor de vorm laten we ook links liggen. Ugg’s of Crocs bijvoorbeeld, zal je bij ons niet vinden.

Wat heeft je in die 25 jaar het meest verwonderd in jouw business?

Elk seizoen verbaas ik me weer hoe de grote ontwerpers er telkens weer in slagen iets nieuws te brengen. Je zou denken dat alles wat met een schoen kan gedaan worden, al eens werd gedaan. Maar nee, elk half jaar word ik blij bij het zien van al die creativiteit. Er wordt hard gewerkt om met nieuwe materialen en nieuwe technieken een unieke schoen te creëren. De fantasie van de ontwerpers is blijkbaar eindeloos. Daar kunnen mijn klanten en ik steeds opnieuw van genieten!

Wat vind je het leukst aan je job? Wat het vervelendst?

Veruit het leukste zijn onze enthousiaste klanten die blij zijn met hun aankoop en hierover vertellen. Naar aanleiding van ons 25-jarig bestaan hebben we aan onze klanten gevraagd om een foto te sturen van hun favoriete model dat ze ooit bij Hatshoe kochten. Als we die nu bekijken lijkt het alsof we door een oud familiealbum bladeren! Een beetje nostalgisch, maar vooral hartverwarmend. Ook het begin van een nieuw seizoen is iets waar ik naar uitkijk. Binnenwandelen in een showroom waar de nieuwe collectie voor het eerst getoond wordt, en voelen dat de collectie helemaal goed zit: dat geeft een enorme kick! Minder leuk is het natuurlijk wanneer een model waar je toch met hart en ziel voor gekozen hebt, toch niet blijkt aan te slaan bij de kopers. Ondanks onze ervaring gebeurt het heel af en toe toch eens. Het onvermijdelijke risico van het vak zeker?

Koop je zelf veel schoenen? Welke designers?

Jana en ik dragen de schoenen die we voor de winkel aankopen ook zelf. Op die manier kunnen we onze ervaring met de klanten delen. We hebben geen echte voorkeur wat ontwerpers betreft. We dragen Belgische ontwerpers (Dries Van Noten, Veronique Branquino, Ellen Verbeeck of Nathalie Verlinden), grote namen (Balenciaga, Jill Sander) of minder bekende (Marsèll, David Beauciel). We gaan eerder af op een model dat bij ons past of dat ons nieuwsgierig maakt.

Wat is je favoriete paar aller tijden?

Ik kan niet één specifiek paar schoenen bedenken. Ik hou van een gemakkelijke schoen en wissel graag af. Misschien beantwoordt het paar van Marc Jacobs met een horizontale hak daar wel het meest aan. Ik vond het een subliem ontwerp: zo apart en sterk en toch eenvoudig.

Draag je ooit flipflops? Wat zou je nooit dragen als schoeisel?

Haha, ja, bij mij thuis of op vakantie kan je mij wel eens op flipflops tegen komen, al kies ik dan ook een paar dat er wat apart uit ziet. Maar in de winkel draag ik ze nooit! Dat zou zijn als vloeken in de kerk! Wat ik echt nooit draag zijn torenhoge hakken. Hoe mooi sommige vrouwen er ook mee staan, bij mij past het niet. Ik wil kunnen gaan en staan waar ik wil en dat doe ik met Hatshoe al 25 jaar!

dsc_0723

Hatshoe, Dansaertstraat 89, 1000 Brussel, expo hele maand september.

Katrien Huysentruyt De artikels van >

Tags: Balenciaga, Brussel, Dansaertstraat, Designer, Dries Van Noten, Expo, Hatshoe, Patrick cox, Shoenen.