8 sterke vrouwen aan het woord over duurzaamheid, Belgische mode en female empowerment
©

8 sterke vrouwen aan het woord over duurzaamheid, Belgische mode en female empowerment

Door Hannah Gellens
Leestijd: 5 min

Voor hun driejarige bestaan slaat het luxehandtassenmerk Kaai de handen in elkaar met Diamanti Per Tutti. Ze lanceren een uniek juweel waarbij alles in het teken staat van de vrouw. Voor de campagne laten ze acht sterke en bewonderenswaardige vrouwen aan het woord.

/

Er komen vier vrouwelijke duo’s aan bod. Elk hebben ze hun eigen parcours. Voor de campagne van Kaai X Diamanti Per Tutti geven ze hun visie op duurzaamheid, Belgische mode en female empowerment.

1. Valerie Thys & Yamina Krossa

Onderneemster en presentatrice Valerie Thys gaat in dialoog met vriendin Yamina Krossa. Nadat Yamina borstkanker kreeg, richte ze de vzw Benetiet op en voerde campagne voor de volledige terugbetaling van borstreconstructies bij borstkankerpatiënten. Ze slaagde in 2016 in haar opzet. Nu zamelt ze met het VUB Yamina Krossa Fonds geld in voor borstkankeronderzoek.

Duurzaamheid

Valerie Thys: “Ik probeer op elk moment in mijn leven duurzaamheid te integreren en dat ook bewust door te geven aan mijn kinderen. Daarbij bedoel ik niet duurzaam in de rigide zin van het woord, maar duurzaamheid met een gezonde balans. Zo eten we bijvoorbeeld niet vegan, maar wel bewust meer vegetarisch. Het is ook die bewustwording die ik belangrijk vind en die volgens mij moet doorsijpelen naar alle gelederen van de wereld. Iedereen zou daar baat bij hebben!” 

Yamina: “Ik eet ook niet vegan, maar evenmin eet ik alle dagen vlees. Als ik het dan toch doe, dan probeer ik te gaan voor kwaliteit. Ooit hoop ik dat we kunnen zeggen: ‘Weet je nog ooit toen we vlees aten?’. Ik ben ervan overtuigd dat als iedereen beetje doet, het veel meer kan betekenen dan dat iedereen het perfect probeert te doen en dan opgeeft.”

Belgische Mode

Valerie: “Ik ben opgegroeid in een modegek gezin. Zo kocht mijn moeder bijvoorbeeld verschillende Versace-stukken. Maar de bewustwording om lokaal te kopen is bij mezelf pas later gekomen. Nu investeer ik bewust in stukken van Belgische labels. Ik wil Belgische mode promoten.”

Yamina: “Bij mij is de bewustwording rond Belgische mode ook pas laat gekomen, tijdens corona. De begrippen ‘duurzaam’ en ‘lokaal’ zaten gewoon nog niet ingebakken in onze generatie. Ik hoop wel dat de millennials en generatie Z van meet af aan hier al bij stil zullen staan. Maar dat zie je eigenlijk wel al in bijvoorbeeld de hype rond tweedehandskleren.”

Female Empowerment

Valerie: “Het is belangrijk om een forum te geven aan vrouwen. Vrouwen moeten weten — en daarom moeten we dat ook blijven herhalen — dat we even goed en straf zijn als mannen, dat we even veel moeten verdienen etc.”

Yamina: “Met Benetiet heb ik ervaren dat één idee echt het verschil kan maken, met de hulp van #dekrachtvanhetnetwerk. Alle vrouwen zijn straffe madammen en we beseffen dat niet altijd. Ga aan de slag met je idee en ik ben altijd bereid om een klankbord te zijn.”

/

2. De zussen Penelope en Lola Haro

De zussen Haro zijn opkomende talenten én zeer ambitieus. Lola is volop bezig met haar DJ-carrière, terwijl Penelope haar modellencarrière aan het uitbouwen is. Ze verloren dit jaar hun moeder en vinden daarbij veel steun en begrip bij elkaar.

Duurzaamheid

Penelope & Lola: “Wij mochten nooit iets weggooien van mama. Elke plastieken zak moesten we hergebruiken. Ook sorteren doen we eigenlijk al van jongs af aan. We proberen onze kledij ook lang te dragen en bewust veel tweedehands te kopen.

Belgische Mode

Penelope & Lola: “België mag trots zijn op de modesector. Kijk maar naar Antwerpen als modestad of veel Belgische modemerken die het goed doen. Zelf zijn we wel bezig met onze outfits, maar niet zozeer met echte designerkledij. We houden ervan om zelf samen te stellen, om zelf onze eigen ontwerper te zijn.”

“We hebben ook veel vrienden die ambitieus en goed bezig zijn. Zowel op vlak van mode, maar evengoed andere dingen. In onze kringen worden er verschillende ondernemingen uit de grond gestampt. Dat geeft jezelf ook zin om erin te vliegen.”

/

3. Nori Dari & haar nichtje Wiam Bazmad

Nora is actrice in tienerserie wtFOCK. Ze licht graag haar nicht uit die recent haar vader verloor aan zelfmoord. Ze kijkt enorm op naar de kracht van Wiam en beschouwt haar als een zus.

Duurzaamheid

Nora: “Vooral qua make-up ben ik hiermee bezig: en dat betekent voor mij niet voor het goedkoopste gaan. Ook qua kleding ga ik niet meer voor fast fashion, maar voor tweedehands.”

Wiam: “Ik ben er om heel eerlijk te zijn nog nooit veel mee geconfronteerd. Ik hoorde er op school al wel eens over, maar eigenlijk weet ik er niet veel over.”

Belgische Mode

Nora: “Ik word steeds meer en meer fan van Belgische mode. De merken Arte Antwerp en Dries Van Noten zijn mijn favorieten. Ook mijn interesse voor Belgische labels neemt toe. Ik wil dan ook vaker Belgische mode in de loop van mijn carrière promoten.”

Female Empowerment

Nora: “Female empowerment zou voor iedereen moeten gelden. Je kan geen deel van de vrouwen steunen door bijvoorbeeld tegen de hoofddoek te zijn. Voor mij is het simpel: een feminist komt op voor alle vrouwenrechten.”

Wiam: “Nora heeft mij geleerd om mijn vrouwelijkheid meer te omarmen en om meer zelfrespect te hebben. Ze heeft mij geleerd mijn eigen ding te doen en me minder aan te trekken van wat anderen denken. Ik vertrouw Nora volledig.”

/

4. Ine Verhaert & Helga Meersmans

Tenslotte zijn er nog de oprichtsters van Kaai. Beide lieten hun carrière in mode en retail achter zich en waagden de sprong in het diepe met het oprichten van handtassenmerk Kaai.

Duurzaamheid

Helga: “Duurzaamheid gaat voor mij over bewust kopen en lang gebruiken. Ik probeer dat zowel in mijn dagelijks leven als voor Kaai toe te passen. Bij Kaai proberen we bijvoorbeeld te letten op de materialen. We willen zo weinig mogelijk afval creëren.

Ine: “Ik heb drie jonge dochters die mijn leermeesters zijn op vlak van duurzaamheid. Zij wijzen mij er vaak op: ‘mama, koop minder plastiek!’” Mijn middelste dochter is ook vegetarisch en af en toe doen we allemaal mee. Ze kopen veel tweedehands, wat ik uiteraard steun.”

Belgische Mode

Ine: “Wij zijn natuurlijk ambassadeurs van Belgische mode, en daarom vinden we het ook belangrijk om elkaar te steunen. Dat is sinds corona nog verbeterd: ontwerpers van eigen bodem staan elkaar bij én er wordt ook meer in eigen land gekocht.”

Helga: “We hadden recent een fijne samenwerking met de beginnende en jonge ontwerpster Marie Martens. Dat willen we in de toekomst vaker doen. We mogen trouwens fier zijn op Belgische mode. We bieden kwaliteit en moeten niet onderdoen voor grote landen zoals Frankrijk.  

Female Empowerment

Helga: “Achter elke sterke vrouw, staat een andere sterke vrouw. Daar geloof ik rotsvast in, maar we zijn er nog niet. Zeker voor jonge meisjes is het niet altijd makkelijk. Een oplossing zou kunnen zijn om bijvoorbeeld op sociale media te sensibiliseren. Verspreid de boodschap: je bent goed zoals je bent.”

Ine: “Het is belangrijk dat we als vrouwen allemaal aan dezelfde kar trekken, samen en niet tegen elkaar. Rolmodellen spelen daar zeker een belangrijke rol in.”

Helga: “Vrouwen hebben voorbeelden nodig om te denken: ‘ik kan dat ook’.”

Ine: “Helga en ik hebben elkaar een beetje als rolmodellen. We weten wat we bereikt hebben, waar we van komen, we dagen elkaar uit en jutten elkaar op. We hebben veel aan elkaar, maar ook aan het nieuw jong talent.”

Helga: “Voor ons handtassenmerk willen we vrouwen trouwens ook stimuleren: geloof in jezelf, wees jezelf én durf vooral opvallen!”

De halsketting van Kaai x Diamanti Per Tutti toont twee vrouwelijke gezichten achter elkaar, is gemaakt uit sterling zilver en met de hand ingezette diamant die 100% natuurlijk en van ethische oorsprong is. Beschikbaar bij KAAI bags voor € 85.

Lees ook: Nationale Vrouwendag: 10 Belgische vrouwen die een verschil maken

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Belgische mode, Diamanti Per Tutti, Duurzaamheid, Female empowerment, Kaai.