5 hoogtepunten van Copenhagen Fashion Week AW21
© rv

5 hoogtepunten van Copenhagen Fashion Week AW21

Leestijd: 2 min

In de Deense hoofdstad vond de AW21 modeweek deze keer volledig digitaal plaats. Wij volgden de shows online mee en selecteren voor jullie 5 hoogtepunten van Copenhagen Fashion Week. 

Malaikaraiss

Malaikaraiss is geen Scandinavisch merk, maar werd in 2011 opgericht in Berlijn. Al sinds de oprichting van het label, weet ontwerpster Malaika Raiss tegenstellingen te combineren op een bijzonder draagbare en stijlvolle manier. Krachtig en delicaat of minimalistisch en speels – altijd perfect in lijn met de huidige tijdgeest. Raiss zet bovendien sterk in op duurzaamheid – bijna alle kleding wordt in Europa geproduceerd – en zelfs de juwelen zijn uitsluitend gemaakt van hergebruikt goud. Het soepel vallend wollen pak, het hemd met lieflijke bloemen en stoere zwarte A-lijn rok in leder zijn onze favorieten. Bonuspunten krijgt de ontwerpster voor het casten van modellen in alle leeftijden, maten en huidskleuren.

/

Samsøe Samsøe

Deens merk Samsøe Samsøe, dat in ons land winkels heeft in Brussel en Antwerpen, koos voor Copenhagen Fashion Week voor het thema stilte. Ze toonden hun nieuwe collectie dan ook op twee verschillende locaties: een bos en een moderne, maar verlaten vlieghaven. Voor AW21 doet Samsøe waar ze de laatste jaren al ruimschoots in bewezen goed te zijn: modieuze stuks die je letterlijk allemaal op je wishlist wil zetten, met een sterke focus op knitwear en een vleugje leer her en der.

/

Stand Studio

De najaarscollectie van Stand Studio – geshowd in een karakteristiek Stockholms gebouw – is er een uit de categorie ‘never change a winning team’. Faux fur-jassen in basic-tinten én out of the box kleuren, super coole tassen en als nieuwe toevoeging: hoeden om je look een upgrade mee te geven. Verder ontbrak het uiteraard ook niet aan het karakteristieke vegan leder waar het merk al sinds de oprichting in 2014 furore mee maakt.

/

Baum und Pferdgarten

Social distancing zorgt voor veel creativiteit. Baum und Pferdgarten maakte een film met 21 looks geshowd door 21 mensen in hun eigen omgeving, verspreid over de hele wereld. Zo krijgt samenzijn een heel nieuwe betekenis. Toepasselijk kreeg deze presentatie de naam ‘The Lockdown Show’ mee. “Ondanks de moeilijkheden van het afgelopen jaar, waarin sommigen van ons hun vrienden en geliefden lang niet hebben kunnen zien, wilden we dat dit een vrolijke herinnering zou zijn aan het feit dat we nog steeds verbonden zijn”, schrijven creatieve directeuren en oprichters Helle Hestehave en Rikke Baumgarten in het persbericht. Linea recta op de wishlist van de redactie: de groen en bruin geruite jas, de leggings met hypnotiserend motief en de gezellige debardeurs, please!

/

NYNNE

Deens merk NYNNE maakt mode die moet inspireren, maar die vooral ook draagbaar moet zijn. Niet alleen voor modellen en influencers, maar voor vrouwen in alle vormen en maten. Daarom: geen traditionele modellen die de ontwerpen showen tijdens Copenhagen Fashion Week, maar ‘gewone’ vrouwen. Bijvoorbeeld een succesvol data-analyst, een cabaratière, maar ook de 87-jarige oma van de fotografe.

Vond je dit interessant? Lees dan ook: Belg Pieter Mulier is de nieuwe creatief directeur van Alaïa. Valentijn: 30 juwelen om te geven of krijgen. Couture van Belgische bodem: Natan stelt optimistische collectie voor.

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Copenhagen fashion week.