Met het project Louis 200 viert het iconische lederwarenhuis de verjaardag van zijn oprichter. Op het programma staat een videogame, samenwerkingen met kunstenaars, een roman…
Om te beginnen lanceert het bedrijf ‘Louis: The Game’, een videospel dat je kan downloaden in de Apple Store en Google Play Store. Op je telefoon kan je een thema ontdekken dat het Franse label nauw aan het hart ligt: reizen. Met Vivienne, de mascotte van het huis, doorloop je de verschillende etappes (en levels) van het digitale spel. En dat doe je aan de hand van anekdotes over Louis Vuitton. ‘Louis: The Game’ bevat 30 NFT’s (niet-fungibele tokens waarmee je een virtueel object kunt verwerven), waarvan digitaal kunstenaar Beeple er 10 maakte. Tijdens het spel maak je dus kans om deze digitale kunstwerken in handen te krijgen.
Verder zullen 200 artiesten de iconische LV-koffer onder handen nemen, en deze zullen in de etalages van de winkels van het Franse modehuis getoond worden. Er komt in oktober ook een roman van de Franse schrijfster Caroline Bongrand over het leven van Louis, en vanaf december kan je naar een documentaire over Vuitton kijk op Explore Channel van Apple TV.
Dit wist je nog niet over Louis Vuitton
Het leven van Fransman Louis Vuitton leest als een sprookje, van arme stakker tot wereldimperium. Als zoon van een timmerman liep Vuitton op veertienjarige leeftijd blootsvoets van Jura naar Parijs om er aan de slag te gaan als leerjongen bij de kistenmaker/inpakker/kofferfabrikant Romain Marécha. Zijn tocht duurde twee jaar en onderweg nam hij verschillende soorten jobs aan om te overleven. Bij Marécha hield hij zich voornamelijk bezig met het verpakken van de waardepapieren van rijke reizigers. Maar hij leerde van zijn leermeester ook hoe hij koffers moest maken. Het is daar dat hij de keizerin Eugénie (vrouw van Napoleon III) leerde kennen, die later een van zijn vaste klanten zal worden.
Zo’n zeventien jaar later begint hij een eigen zaak in grote, harde koffers voor prinsessen en ontdekkingsreizigers. Hij was er zich van in het begin bewust van dat het bij dit soort klanten om kwaliteit, luxe, functionaliteit en innovatie moest gaan. De reiskoffers moesten een leven lang meegaan en er bovendien ook stijlvol uitzien. Zwaar mochten ze zijn, de eigenaars hadden toch personeel om ze te tillen. Ondertussen trouwde de toen 33-jarige Louis Vuitton met de 17-jarige Clemence-Emilie Parriaux.
Groot succes
De iconische rechthoekige, waterdichte koffers vielen in de smaak, ook over de landsgrenzen heen. Zoon Georges Vuitton creëerde het beroemde monogram, ontstaan uit een droedel, een gestileerde bloem in een cirkel, goudkleurig op bruin. Samen patenteerden ze ook een nieuw slot. Zoon en vader waren zo overtuigd van de betrouwbaarheid ervan, dat ze goochelaar Harry Houdini uitdaagden om uit een gesloten Vuitton-koffer te komen. Dat hij deze uitdaging afsloeg, droeg extra bij aan het verhaal dat ze wilden vertelden. De koffers gingen als zoete broodjes de toonbank over.
Onder Claude Louis, derde in rij, kwamen er ook soepele bagages op de markt. De manier van reizen was veranderd en hij zorgde ervoor dat het bedrijf mee was met de tijd. In 1977 komt Henry Racamier, een zakenman uit de staalsector die met een Vuitton-dochter trouwde, aan het hoofd van het bedrijf te staan. Hij zet zwaar in op internationale expansie, want de jaren tachtig stonden gekend om een enorme vraag naar luxegoederen. Niet alleen in Frankrijk en de rest van Europa, maar nog meer in Azië en de VS. Tien jaar later in 1987 besluit Racamier om de firma te versterken door samen te smelten met het champagne en cognacbedrijf Moët Hennesy. Luxegroep LVMH is geboren. Financieel genie Bernard Arnault beseft al snel dat de markt van monogramtassen en -koffers stilaan verzadigd raakt. Hij zet door en laat nieuwe lijnen ontwikkelen, zoals de Taïga-lederwaren voor mannen en een nieuwe variant van het dambordpatroon.
Marc Jacobs voor Louis Vuitton
Ondanks de goede omzet van Louis Vuitton, heeft het merk lang geen echte modestempel. Mensen blijven het vooral associëren met monogramtassen. Om daar verandering in te brengen, haalt Arnault in 1998 de Amerikaanse ontwerper Marc Jacobs aan boord. Anna Wintour, hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue, voorspelt direct dat hij voor de grote ommekeer zal zorgen. En daar kreeg ze gelijk in. Onder de creatieve leiding van Jacobs, die zowel de mannen- als vrouwenmode voor Vuitton gaat creëren, wordt het modehuis bijzonder hip. Het wordt het merk dat het meeste opbrengt van de volledige groep LVMH, waar ook Dior, Givenchy en Fendi toebehoren.
Ook anno 2021 blijft Vuitton het bijzonder goed doen. Met Nicolas Ghesquière aan het hoofd van de vrouwendivisie en Virgil Abloh die zich ontfermt over de mannenlijn, staat het merk hoog op de moderadar. De vraag naar Vuitton-producten is zelfs zo groot dat er voor veel items wachtlijsten zijn. Volgens Kantar Group is LV het meest waardevolle merk op de markt. We zeiden het al, het verhaal van Louis Vuitton leest écht als een sprookje.
Vond je dit interessant? Lees dan ook: 10 designertassen die de tand des tijds moeiteloos doorstaan, Waarom je de zijden sjaal ogenblikkelijk aan je garderobe wil toevoegen en Deze jurken van Bernadette zijn ideaal om een huwelijk in bij te wonen.