De Belgische ontwerper Glenn Martens, die onlangs het roer overnam bij Maison Margiela, zit niet stil. Amper een maand na de presentatie van zijn debuutcollectie voor Margiela en zijn veelbesproken interactieve presentatie voor Diesel, brengt hij op 30 oktober een collectie uit in samenwerking met H&M. En wij willen ALLES.
Elk jaar is het uitkijken naar de nieuwe designersamenwerking van H&M. Na klokkende namen als Karl Lagerfeld (2004), Versace (2011), Martin Margiela (2012), Rabanne (2023) en Magda Butrym (2024) wist H&M dit jaar opnieuw een indrukwekkende designer te strikken. Niemand minder dan Belgische trots Glenn Martens ontwierp een uitgebreide collectie voor de Zweedse modegigant.
De collectie omvat zowel dames- als herenkleding als uniseks kledingstukken én accessoires: “Ik zie deze collectie als een grote familie van kledingstukken, die elk meerdere functies en persoonlijkheden hebben: net als mensen evolueren en veranderen ze elke dag”, aldus Martens. De ontwerper wil met deze samenwerking mode democratiseren en toegankelijk maken voor een zo groot mogelijk publiek.
De drager als vormgever
Martens ging grondig te werk en volgde hetzelfde creatieve proces als een couturier voor een groot modehuis: hij bestudeerde de archieven van H&M en herinterpreteerde bestaande bestellers zoals geruite hemden, bomberjacks en jeans. Hierbij houdt hij zijn experimentele, avant-gardistische stijl aan door te spelen met trompe-l’oeil-effecten en personalisering. Zo kunnen sommige stuks, waaronder een geruit hemd, trenchcoat en dijlaarzen door de drager in de gewenste vorm worden gebogen. Dit is mogelijk door materialen als metaaldraad en folie, wat voor het team van H&M ook een primeur was.
“Ik ben er oprecht van overtuigd dat dit een van de meest creatieve samenwerkingen is die we ooit hebben gerealiseerd”, vertelt Ann-Sofie Johansson, Head of Design bij H&M. “Glenn Martens is een uitzonderlijk talent met een radicale geest, en deze stukken doorbreken de codes door te spelen met archetypen en de manier waarop we ons kleden. De campagne is ongelooflijk – nu al iconisch. ”
Britse knipoog
De eerste plannen voor de samenwerking werden zo’n twee jaar geleden gesmeden, toen Martens nog aan de slag was bij Y/Project. De collectie bevat dan ook talloze verwijzingen naar het werk waarmee de ontwerper wereldwijd naam maakte. Daarnaast putte hij inspiratie uit Britse hoek, hiervan getuigt onder andere een rok met de print van een kilt. Maar ook de campagnevideo met Joanna Lumley en Richard E. Grant in de hoofdrol refereert naar de typische Engelse humor.
Verder vergeet Martens ook zijn Belgische roots niet: “Alles wat ik doe, vertrekt bij mij. Ook als ik werk voor Diesel, Margiela of H&M, begin ik vanuit mijn eigen creatieve ego. Deze collectie voelt nog persoonlijker, misschien omdat ze teruggaat naar waar ik vandaan kom. Ik groeide op in dat grijze, regenachtige België en leerde daar schoonheid te vinden in het onverwachte. Een foliekraag, jurken die ‘binnenstebuiten’ lijken, kleuren die botsen, die imperfecte fascineert me. Ik start vaak met iets ingewikkelds, maar eindig bij wat ik zelf esthetisch bevredigend vind. Daarom staat mijn naam erop: het voelt vreemd, maar ook juist”, vertelt de ontwerper aan Marie Claire.
Deze stuks uit de H&M-collectie van Glenn Martens staan hoog op ons wensenlijstje
De H&M-collectie van Glenn Martens is vanaf 30 oktober beschikbaar in geselecteerde winkels en online. Shop onze selectie hieronder:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18