Zalando en Filling Pieces lanceren genderless en size-inclusive capsulecollectie
© Zalando x filling pieces

Zalando en Filling Pieces lanceren genderless en size-inclusive capsulecollectie

Leestijd: 2 min

Zalando en luxury-streetwearmerk Filling Pieces lanceren een genderless en size-inclusive capsulecollectie, genaamd "You are invited". De collectie bestaat uit 15 inspirerende items, waaronder de iconische sneakers van Filling Pieces, een genderless korset en hakken tot en met maat 46. 

/

Zalando en Filling Pieces, een Amsterdams luxury-streetwearmerk, lanceren een genderless en size-inclusive capsulecollectie, genaamd “You are invited”. De twee bedrijven hebben de handen ineengeslagen en een collectie gecreëerd van 15 inspirerende mode-items, waaronder de iconische sneakers van Filling Pieces, een genderless korset en laarzen met hak tot en met maat 46.

Filling Pieces is een in Amsterdam gevestigd luxury-streetwearmerk, opgericht in 2009 door eigenaar en creative director Guillaume Philibert. Het merk wil met zijn eigen kijk op luxury-streetwear een brug slaan tussen culturen en gemeenschappen. “Het idee van Filling Pieces begon eind 2009, begin 2010, met de visie om een brug te slaan tussen High Fashion en Streetwear”, vertelt Guillaume. “Als student had ik niet het budget om designermerken te kopen en was ik de bekende sportschoenenmerken een beetje beu, dus zocht ik iets in het midden. Comfort, luxe gevoel, maar voor een toegankelijke prijs. Ik keek op naar artiesten als Pharrell Williams en Kanye West, die al vroeg Dior Denim en Margiela-jacks mixten met Jordan-sneakers.”

Lees ook: Delvaux lanceert mini-variant van de iconische Pin-handtas

“Ik voelde dat het iets was dat potentieel groot zou zijn in een niche-segment. Ik pakte een pen en papier en begon de sneaker te tekenen die ik in mijn hoofd had. Niet veel later had ik mijn eerste sample binnen en begon ik aan te kloppen bij geselecteerde winkeliers. Dit was een interessante tijd en een interessant tijdperk, omdat wij een van de eersten waren die deze niche betraden, later gevolgd door zo’n grote markt en segment van designermerken die meer richting streetwear gingen en meer verfijnde streetwearmerken die opkwamen in prijs, kwaliteit en ervaring. Alles kwam dichter bij elkaar, wat een grote impuls voor ons merk betekende.”

/

Bridge the gap

Sinds de oprichting heeft Filling Pieces een internationale community opgebouwd van artiesten, performers en creatievelingen die het merk dragen als een vorm van loyaliteit aan de waarden van diversiteit en inclusie.”We hadden het geluk dat we onze creatieve en vernieuwende ontwerpen met een uniek gevoel naar de markt en het publiek konden brengen. Daarbij kregen we steun van Bella Hadid, Lebron James, Burna Boy, Lewis Hamilton, Steve Harvey en meer, zonder ooit iemand te betalen om het merk te vertegenwoordigen”, vertelt Guillaume.

“Ik denk dat dit kon omdat het merk toegankelijk is, maar op een vernieuwende manier. In deze zeer concurrerende markt/industrie en cultuur waar alles zo wegwerpbaar wordt in termen van trends, producten en merken, is het belangrijk om vernieuwend en verrassend te zijn om op de voorgrond te blijven. Wij doen dit door creatieve producten te maken, echte en herkenbare verhalen te vertellen en echt meer te zijn dan alleen een merk dat producten verkoopt, maar een band te creëren tussen onze gemeenschap en ons bedrijf door middel van mode, kunst, muziek en ervaringen. Het is onze ‘Bridge the Gap’ visie.”

En daar streeft hij ook naar in de samenwerking met Zalando. “We hebben een collectie voor ogen die door iedereen gedragen kan worden, ongeacht hoe iemand zich identificeert. Ze richt zich op mensen die niet bang zijn voor zelfexpressie, die zich niet schikken naar de voorgeschreven normen, mensen die trouw zijn aan hun eigen identiteit en daar helemaal in opgaan. Dit is de ruimte die we samen met Zalando willen verkennen en creëren, aangezien onze waarden overeenkomen.”

De capsulecollectie is vanaf 9 februari exclusief verkrijgbaar bij Zalando in alle 25 Europese markten.

Lees ook: De make-uplook van de Dior SS23 haute-coutureshow toegelicht

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Filling pieces, Zalando.