Xandres lanceert voor het eerst sportkledij dankzij inspiring women-samenwerking met Recto Verso
Ā© PERS

Xandres lanceert voor het eerst sportkledij dankzij inspiring women-samenwerking met Recto Verso

Door Enya Torrez
Leestijd: 4 min

Het Belgische athleisure merk, Recto Verso groeide in geen tijd uit tot de grote favoriet van vrouwelijke topsporters. Ook wij zijn fan, zeker wanneer je ontdekt wat voor een sterke vrouw vol goesting en passie achter het label schuilgaat. Camille Liebaert is het brein achter het succes van het merk, en dat zal Xandres geweten hebben.

/

Xandres x Recto Verso

Het Belgische modehuis Xandres pakt uit met een limited edition sportoutfit. Nooit eerder verkocht het label een sport capsule, tot nu. De legging en sporttop zijn een Inspiring Women-samenwerking met Camille Liebaert, leading lady van het athleisure merk Recto Verso. ā€œIk was meteen enthousiast toen Xandres vroeg om samen te werken. Xandres is net als Recto Verso een Belgisch merk. We zijn allebei erg trots op het Belgische craftsmanship, zetten vrouwen centraal en werken hard aan duurzaamheid in alle aspecten van ons merk en bedrijf. We hebben dus heel wat gemeen.ā€

De capsule collectie bestaat uit een sportlegging en -T-shirt. De outfit oogt niet alleen stijlvol, maar heeft ook een effect op je benen en sportprestaties dankzij de innovatieve technologie in de stof van de legging. Het garen bevat een speciale technologie die lichaamswarmte omzet in infraroodstralen. De stof stimuleert de bloeddoorstroming en heeft een positief effect op de zachtheid van de huid, op je sportprestatie en herstel.

/

Duo-interview: “Mijn mama is de eerste aan wie ik raad vraag”

De samenwerking tussen de twee Belgische merken kwam tot stand binnen de inspiring women-campagne van Xandres. Camille groeide op als enige dochter in een gezin met vier kinderen. Sinds enkele jaren werkt ze samen met haar broer en vader in het familiebedrijf Liebaert Textiles. En hoewel haar mama altijd meer achter de schermen bleef, is ze voor Camille de definitie van Inspiring Woman, zowel professioneel als privƩ. Speciaal voor Moederdag spraken we digitaal af met Camille en dƩ inspirerende vrouw in haar leven, haar mama Micheline De Graeve.

Xandres x Recto Verso

Camille, toen we je vroegen naar de inspirerende vrouwen in jouw leven, was je mama de eerste persoon aan wie jij dacht. Waarom en op welke manier vind je haar inspirerend?

Camille: ā€œMijn mama koos ervoor om thuis te blijven en haar carriĆØre op te geven om haar vier kinderen en man alle kansen te geven om te groeien. Dat is een keuze die vandaag misschien niet zo positief beoordeeld wordt of gewaardeerd wordt. We leven in een tijd van feminisme, waarbij de carriĆØrevrouw naar voren geschoven wordt als ideaalbeeld. Ik vind dat super, maar daardoor wordt de huisvrouw soms scheef bekeken. Mijn mama heeft zelf een stap opzij gezet uit altruĆÆstische overwegingen. Dat vind ik mooi.ā€

Micheline, inspireert Camille jou op haar beurt door de keuzes die zij maakt?

Micheline: ā€œJa, ik vind het traject dat Camille heeft afgelegd bewonderenswaardig. Ze deed studies handelsingenieur, maar voelde al snel dat dit niet helemaal haar ding was. Ze startte haar loopbaan bij Delhaize, werkte even in Amerika. Maar ze koos nadien resoluut voor een andere richting. Ze schoolde zich bij tot barista, deed een opleiding grafisch ontwerp en fotografie. Dat was geen vanzelfsprekende keuze: ze ging zĆ©lf op zoek naar wat ze graag wilde doen op professioneel vlak, los van haar studies. Dat bewonder ik en vind ik inspirerend. Op die manier ontdekte ze het creatieve luik in haar leven. In haar job bij RectoVerso kan ze nu de twee combineren: het creatieve en het businessluik.ā€

Wat is voor jullie dan dƩ defintie van een inspiring woman?

Micheline: “Voor mij hangt dat er heel erg vanaf. Mijn mama was dement en heeft dus in een woonzorgcentrum gezeten. Wanneer ik zag hoe die verzorgers mijn moeder verzorgde, kon ik niet anders dan dat bewonderen. Die zetten zich dag en nacht in voor andere mensen hun ouders, ongeacht de omstandigheden. Maar ook vriendinnen van mij of iconen zoals Harriet Tubman zijn zeer inspirerende vrouwen voor mij. Het zijn een voor een vrouwen die iets goeds doen zonder zichzelf daarmee naar voren te brengen, gewoon omdat zij graag helpen.”

Camille: “Een inspiring women is voor mij niet per se iemand die heel wat bereikt heeft, maar meer hoe iemand in het leven staat. Wanneer je iets met passie doet en niet te veel aantrekt van wat de maatschappij verwacht, kan ik dat echt bewonderen. Natuurlijk, vrouwen die een maatschappelijke functie vervullen kan ik net zoals mama erg hard bewonderen.”

Micheline: “Het draait allemaal om onbaatzuchtigheid om een inspiring woman te zijn.”

Camille, in welke mate inspireert jouw mama je voor je werk bij Recto Verso?

Camille: “Mama en ik hebben altijd wel dezelfde stijl gehad, maar zij zal net iets klassieker gekleed gaan dan mij. Dat verschil verwerk ik dan ook in Recto Verso. Het merk moet iedereen aanspreken, of je nu een achtienjarige bent die van haar ouders een sportoutfit krijgt of een 65-plusser die gepaste kledij zoekt om yoga te beoeffenen. Voor die laatste groep is mama zeker een vast een goede hulp. Zij denkt mee voor de iets oudere vrouw.”

“Ik ken haar ook als een persoon die functionele kledij leuk kan maken. Recto Verso is meer dan enkel sportkledij, je kan onze items gerust elke dag dragen. Door bijvoorbeeld zakken te voorzien in onze sportleggings is het een functioneel item geworden, geĆÆnspireerd op het feit dat mama overal haar gsm laat liggen.”

Behalve functionaliteit speelt ook female empowerment een belangrijke rol voor jullie, waarom is dat?

Camille: “Ik geloof dat wanneer we kijken naar feminisme en gender gelijkheid we al veel verwezenlijkt hebben met z’n allen, behalve binnen de sportwereld. Ik vind dat vrouwelijke sporters veel te weinig media-aandacht krijgen waardoor ze nog steeds veel minder verdienen dan hun mannelijke collega’s. Vandaar dat onze inspiring women-samenwerking met Xandres ook een knipoog is naar de vrouwelijke sportwereld.”

Om af te ronden: moederdag staat voor de deur, wat zijn zoal jullie jaarlijkse tradities?

Micheline: “Toen ze klein waren, mocht ik nooit uit bed komen op moederdag omdat ze dan ontbijt op bed kwamen brengen. Elke keer opnieuw stonden dan alle kinderen op een rijtje met een moederdagbrief. Die traditie bestaat vandaag eigenlijk nog steeds. Het is niet meer in de vorm van een ontbijt op bed, maar ze zorgen nog steeds voor het ontbijt en schrijven nog elk jaar een kaartje. Ik vind dat leuk om te zien hoe zoiets twintig tot dertig jaar later nog steeds leeft in onze familie.”

Lees meer Marie Claire op: 30 cadeaus die mamaā€™s Ć©cht willen krijgen voor Moederdag, Werken nachtcrĆØmes echt? ā€œHet is geen marketingtrucje om meer crĆØmes te verkopenā€ en Conversations with Marie Claire: is diversiteit en inclusie een ding op jouw werk?.

Tags: Belgische labels, Recto Verso, Xandres.