6 keer nichegeurtjes
©

6 keer nichegeurtjes

Leestijd: 2 min

Er is niets mis met geuren van grote huizen, maar soms heb je zin in iets speciaals, iets wat niet iedereen draagt. Eén van deze nieuwe nicheparfums bijvoorbeeld. 

Tuberoosboeketje: Marfa van Memo, € 193,50 voor 75 ml. 

Fans van tuberoos, opgelet! Dit theatrale parfum is opgebouwd rond de sensueel geurende bloem. Die kreeg het gezelschap van mandarijn, oranjebloesem, agave, ylang-ylang, sandelhout, cederolie, vanille en witte muskus.

Inspiratie voor de eerste geur in zijn Art Land Collection vond het Parijse parfummerk in het Texaanse stadje Marfa, een bedevaartsoord voor kunstenaars en kunstminnaars sinds minimal artist Donal Judd er zich in 1971 vestigde. Memo liet zich inspireren door het mysterieuze landschap rond het kleine stadje.

Geranium en mos: Boy van Chanel, € 175 voor 75 ml, op de webshop, in de Chanelboetiek en bij Place Vendôme.  

De nieuwste telg in de Les Exclusifs de Chanel-lijn is een ode aan Arthur “Boy” Capel. De Brit gelooft in het ontwerptalent van Coco Chanel en financiert haar eerste Parijse winkel. (Ze betaalt hem elke cent terug.) Hij introduceert haar in de wereld van de symbolen en de Westerse esoterie. Hij is twaalf jaar lang haar grote liefde. Wanneer hij met zijn wagen verongelukt, is Gabriele ontroostbaar. Dit kruidige parfum is een ode aan Boy geworden, aan een verslindende passie en aan het eeuwige spel tussen het mannelijke en het vrouwelijke. Olivier Polge wilde de invloed van Capel op Chanel vatten in een geur en mengt mannelijke met vrouwelijke ingrediënten. Met citroen- en grapefruitschil, lavendel, geranium, roos, oranjebloesem, sandelhout, vanille, heliotroop, katoenmuskus, coumarin en mos.

Ode aan de roos: Opus X van Amouage, € 315 voor 100 ml.

Dit is de tiende geur uit de Library Collection en werd geïnspireerd door de film The Red Violin. Die vertelt het verhaal van een rode viool die van eigenaar naar eigenaar reist, over vier eeuwen heen en door vijf landen. Christopher Chong, de artistiek directeur van het parfumhuis, bewerkte voor het parfum alle facetten van de roos die symbool staat voor de viool. De houtachtige bloemengeur heeft topnoten van vier rozenakkoorden (van meiroos, bloedroos, rozenknopjes en rozenoxide) die overlopen in een hart van vernis, geranium en leer en een basis met ambrarome, ylang-ylang, een metaalakkoord en Oud.

Boeketje rozen: Rose Pompon van Annick Goutal, € 79 voor 50 ml, o.m. bij Necessities in Antwerpen

Camille, de dochter van Annick, en Phillipine Courtière lieten zich voor deze nieuwe geur inspireren door de jonge Parisienne. Het resultaat: een frisse, fruitige bloemengeur met roos, pioen, zwarte bes, framboos, roze peper, witte muskus, ceder en patchouli.

Kokoscocktail: Life in Rio van Olfactive Studio, € 130 voor 100 ml

Olfactive Studio koos voor de eerste keer een échte bestemming voor zijn nieuwe geur. Deze exotische, bruisende cocktail vol Braziliaanse ingrediënten werd geïnspireerd door de stilte van Rio in de ochtend, net voor de stad ontwaakt en klaar is voor een dag vol licht en leven. Met yuzu, gember, munt, limoen, mandarijn, peper, kokoswater, copaiba, wit leer en rum.

Oranjebloesembad: Eau des Sens van Diptyque, € 70 voor 50 ml

Het Franse merk gebruikte de bladeren, schil en vrucht van oranjebloesem en bittere sinaasappel om dit uniseks parfum zo fris en sprankelend mogelijk te krijgen. Met een hoofdrol voor neroli, maar ook bittere sinaasappel, jeneverbes, angelicawortel en patchouli.

Franciska Bosmans De artikels van >

Tags: Niche, Parfum.