Of het nu gaat over hamburgers, of parfums; tegenwoordig lijkt vooral de aanwezigheid van suiker doorslaggevend voor het verkoopsucces. Wij hadden een gesprek met de neus van Dior over deze nieuwe trend en waarom hij ook in de parfumwereld ingang vindt.
François Demachy, parfumeur voor Dior, merkt een duidelijke ‘gourmande’ trend op in de parfumwereld. “Trends weerspiegelen onze cultuur. Ook onze keuken is een reflectie van onze tijdsgeest. Sinds drie jaar is er een duidelijke ‘gourmande’ trend aan de gang. Alles wordt steeds zoeter. De wijn wordt fruitiger en ook in de parfums volgen de opmars.”
Waarom? “Want zoete geuren troosten”, volgens Demachy, “net zoals comfortfood. Het doet ons denken aan onze kindertijd. En zeker in een tijd waarin er zoveel gebeurt rond ons, grijpen we terug naar die vertroosting. En troost verkoopt.”
“Net zoals voor de hamburgers van McDonald’s geldt het principe: voeg suiker toe aan je product, en het valt in de smaak. Dus fruitgeuren doen het opvallend goed. Aardbeien, framboos, bessen maar ook andere zoete koek – letterlijk dan – zoals gebak, vanille en karamel.”