Sinds 2013 is het in de Europese Unie verboden om cosmetische ingrediënten en afgewerkte producten te testen op dieren. Producten, of producten waarvan de grondstoffen getest zijn op dieren, mogen daarnaast ook niet verkocht worden. Maar dat is zeker niet overal zo. In maar liefst 80% van de landen wereldwijd bestaat geen wetgeving rond dierproeven. Dierenrechtenorganisatie Cruelty Free International schat dat er jaarlijks ruim 500.000 dieren een gruwelijk lot ondergaan.
Het kan ook anders
Nochtans zijn er voldoende alternatieven die niet alleen sneller en op lange termijn goedkoper zijn, maar ook betrouwbaardere resultaten opleveren. Dierproeven zijn ongeveer 40% tot 60% accuraat, terwijl testen op kunstmatige huid bijvoorbeeld, tot 80% van de tijd de menselijke reactie op een ingrediënt of product correct voorspellen. Waarom er nog steeds dieren gebruikt worden? De redenen zijn divers. In sommige landen zijn resultaten van dierproeven een bewijsmiddel in rechtszaken waarbij consumenten gezondheidsschade oplopen door de producten. Elders bestaat geen lijst van veilige grondstoffen en worden dezelfde ingrediënten keer op keer getest door gebrek aan duidelijke wetgeving.
Wat met China?
Wie zich eerder al verdiepte in de materie, stuitte vast ook op deze vraag: wat met China? De beauty-industrie in China is booming, en er wordt voorspeld dat de markt nog voor het aanbreken van het volgende decennium de grootste speler in de sector zal worden. Het probleem? Alle cosmetische producten die er geïmporteerd worden, moeten volgens de wet getest worden op dieren. Recent nog ging NARS, wiens oprichter en huidig artistiek directeur zelf veganist is (!), overstag: het eerder cruelty free merk staat door het starten van de verkoop in China op de zwarte lijst van dierenactivisten.
Ook The Body Shop oogste reeds kritiek door deel uit te maken van het conglomeraat L’Oréal, wiens merken als Yves Saint Laurent, Maybelline en Vichy te koop zijn in China. Voor de activist pur sang is het kopen van deze producten net zo goed bijdragen tot het in stand houden van dierproeven. En geef ze eens ongelijk…
Enkele dagen geleden echter bereikte ons het nieuws dat The Body Shop werd overgekocht door het Braziliaanse Natura, dat even resoluut tegen dierproeven vecht.
Teken de petitie
De wereld van dierproeven is er een van een kluwen aan regels en mazen in het net. Uiteindelijk wil natuurlijk niemand dat dieren lijden, maar hebzucht blijkt sterker dan mededogen. “De enige resolute oplossing is een wereldwijde ban op dierproeven in de cosmetica. We hopen 8 miljoen handtekeningen te verzamelen, waarmee we bij de Verenigde Natie actie willen afdwingen”, vertelt Michelle Thew, hoofd van Cruelty Free International. “Er zijn immers zo veel verschillende claims, logo’s en instanties. Kijk bijvoorbeeld naar het icoontje dat Lush op haar verpakkingen zet. Dat logo is hun eigen creatie en wil voor de buitenwereld in principe niks zeggen.”
Op foreveragainstanimaltesting.com zet je jouw virtuele handtekening onder het voorstel van Cruelty Free International. Tenzij je het desbetreffende hokje aanvinkt, ontvang je géén ongewenste e-mails. Doen dus, vandaag nog.