De kans dat jijzelf aan het telewerken bent of op zijn minst enkele dagen van thuis uit gewerkt hebt, is vrij groot. Bij de bedienden is dit percentage zelfs nog groter: zomaar zes op de tien Belgische bedienden heeft ervaring met telewerken. Maar hoe bevalt dat telewerken nu?
Minder stress bij telewerken
Ongeveer 52% van de werkende bevolking geeft aan dat ze graag van thuis uit werken, dat publiceerde het Vias Insitute in een onderzoek van 2020. Dat heeft meerdere redenen, zoals de tijd die je bespaart omdat je niet de baan op hoeft of omdat je gewoon in je jogging achter je scherm aan de slag kan gaan. Het is voornamelijk de stress en de vermoeidheid die met dit organiseren gepaard gaan die bij telewerken veel minder fervent aanwezig zijn en dat zorgt voor een positieve ervaring. Maar dat is niet alles, de betere balans tussen werk en huishouden wordt ook benoemd als één van de voordelen, net zoals de rustige en stille werkomgeving bij je thuis.
Maar er is een verschil…
Het is niet zo dat iedereen telewerken positief ervaart. Zo zien we een duidelijk onderscheid van zodra we de bevolking jonger dan 35 jaar eens onder de loep nemen. Hier valt op dat hun productiviteit, concentratie en creativiteit toch wat zoek zijn sinds ze telewerken. En daar stoppen de negatieve aspecten niet volledig. Al lijken deze wel in mindere mate aanwezig.
‘Goeiemorgen collega’
Thuiswerkers vrezen ervoor dat ze hun sociale contacten gaan verliezen door hele dagen lang enkel via hun scherm te communiceren. En missen hierdoor vooral de korte koffiebabbels aan het koffieapparaat, of de goedgezinde werker die iedere morgen ‘goeiemorgen collega, koffie?’ roept.
Asociaal contact
Voor nieuwe medewerkers is het helemaal niet evident om zichzelf deftig voor te stellen, een goede indruk na te laten en vooral om te bounden met de collega’s. Verder is er ook een kleine schrik om privé en werk niet helemaal gescheiden te kunnen houden, voornamelijk bij gezinnen met kinderen heerst dit gevoel.
Geen duidelijke afspraken
Telewerken is populair, dat weten we nu wel zeker. Maar er is nood aan duidelijke afspraken over de bereikbaarheid en verplichtingen van de werknemers. Dat zegt Katleen Jacobs, van SD Worx. Hoe bereikbaar moet iemand zijn? Mag de mailbox even uitgezet worden tijdens de pauze? Wanneer mag ik pauze nemen? Op dit moment ontbreekt zo een beleid nog bij zes op de tien werkgevers, wat toch wel voor enige stress en onzekerheid zorgt bij werknemers. Zo hebben zij het gevoel dat zij niet van hun scherm kunnen wijken uit angst om belangrijke dingen te missen.
Tips om telewerkers een boost te geven
We zijn met zijn allen toegewijd aan telewerken en daar moeten we het beste van maken. Zo is het belangrijk om naast werk ook aandacht te hebben voor je mentale gezondheid. Het Vlaamse Netwerk van Ondernemingen (VOKA) zette daarom drie tips op een rijtje waar je zeker wat nuttigs uit kan halen.
Tip 1: je mindset bepaalt je geluk
Maak iedere ochtend een planning met de taken en opdrachten die je die dag graag zou rond hebben. Zo weet je doorheen de dag hoever je staat en ben je na het laatste puntje op je lijstje ook effectief klaar die dag.
Tip 2: opvang voor je kinderen
Telewerken kan misschien leuk zijn omdat je je niet hoeft te verplaatsen, maar de hele dag tierende kinderen rond je heen kan dit plezier snel bederven. Zorg daarom voor een kinderopvang, breng je kinderen bij je ouders of zorg ervoor dat ze zich kunnen bezighouden de hele dag.
Tip 3: Beweeg!
Neem af en toe een kleine pauze. Wandel eens rond in je huis en neem wat te drinken, doe een tiental minuutjes een kleine work-out of las een korte yogasessie in waarvan je terug op adem komt.
Lees meer Marie Claire op: Waarom je dringend eens moet telewerken op locatie, 7 tips voor een succesvolle dag telewerken, Telewerken: dit is de perfecte zithouding volgens een osteopate