INTERVIEW: Romain Alès over de botanische krachten van Phyto
© Phyto

INTERVIEW: Romain Alès over de botanische krachten van Phyto

Door Lieselotte Van Hemelrijck
Leestijd: 4 min

Er is een Egyptische legende die zegt dat als je een kring van Platanen plant, en je er dan middenin gaat staan, je God te zien krijgt. Dat is precies wat Patrick Alès deed, maar in plaats van God zag hij de weg naar succes: Phyto (Latijn voor plant). Bijna 50 jaar later zijn de haarverzorgingsproducten van Phyto nog steeds een succesverhaal.

Patrick Alès, de uitvinder van de blow dry, was een beroemd kapper die destijds onder anderen de haren van Brigitte Bardot en Jackie Kennedy verzorgde. In 1966 bracht hij zijn eigen plantaardige haarverzorging op de markt, Phyto, een merk dat vandaag nog steeds vele fans telt.

Phyto producten bevatten planten van over heel de wereld, maar geen chemische stoffen zoals parabenen en siliconen. Marie Claire sprak met Romain Alès, vicepresident van het merk. Romain groeide op tussen de planten in de botanische tuinen en kan uren vertellen over het werk van zijn vader. Hij kent het merk Phyto dan ook als geen ander.

Hoe is het merk Phyto ontstaan?
“Ik kan dit verhaal honderd keer vertellen. Papa was eigenlijk kapper van beroep. Hij had een eigen salon op de Champs Élysée (dat nu nog steeds bestaat, nvdr). Toen hij zag dat de haarproducten waarmee zijn kapsters werkten hun handen en nagels beschadigden, besefte hij dat hij ooit haarproducten wou maken die niet zo agressief zijn als degene die hij toen gebruikte (en vele kapperszaken nu nog gebruiken). Hij wou een product ontwikkelen waardoor de kapsters nog steeds hun werk konden doen, maar zonder dat ze pijn moesten lijden. Dat was het basisidee.”

“Later, in 1959, kocht hij een huis in de Provence. Het was een heel charmant huis, maar het was helemaal versleten en moest verbouwd worden. Het was eeuwen onaangeraakt gebleven. Tijdens de werken in het huis vond mijn vader een boek van wel 400 jaar oud met allerlei opschriften van recepten op basis van planten. We vermoeden dat het huis ooit eigendom was van een geneeskundige uit het dorp.”

“Mijn vader had zo’n plezier in het lezen van die recepten dat hij steeds meer wou weten over de kracht van planten. En zo is het dus allemaal begonnen. Hij kocht honderden boeken over planten en ging aan het werk in de kelder van het huis. Mijn moeder kende alle planten, hun familie, hun naam, enz. Zij wist alles over botanie, mijn vader alles over chemie.”

“Het eerste eigen product dat hij gebruikte in zijn kapsalon was een product om de hoofdhuid te verzorgen. En na een tijd, ik spreek over 1968-1969, stonden er klanten in de rij om te vragen of er al nieuwe producten waren. Het is echt een prachtig verhaal.”

Phyto haar shampoo plantaardig bio

Phyto, Patrick Alès

Hoe was het om tussen de planten van je vader op te groeien?
“Heel hard. Nee, dat is niet waar. Het was een plezier. Ik was acht jaar toen ik, samen met mijn zus, papa hielp met flesjes vullen in de kelder van ons huis. Had ik in die tijd het nummer van een kinderrechtenorganisatie gehad, had ik zeker gebeld om kinderarbeid te melden. (lacht) Nee, we waren erin geboren en deden het graag.”

Wat is er allemaal veranderd intussen? Van de jaren 60 tot nu.
“De concurrentie. Om de eenvoudige reden dat 80% van de producten die vroeger bestonden nu niet meer bestaan. En zelfs als de merken nu nog bestaan, is hun gamma veranderd. Want het is heel moeilijk om in de mode-industrie te blijven en niet démodé te worden. Maar wij doen met Phyto niet aan mode.”

“Phyto is ontstaan uit een overtuiging en een passie van een man die het haar van vrouwen wilde verzorgen. Hoe kan je als kapper een mooi kapsel geven aan een vrouw, als haar haar net stro is? Probeer maar eens een standbeeld te maken uit slechte steen, het zal je niet lukken. Wel, een kapper is zoals een beeldhouwer, maar in plaats van met steen werkt hij met haar”

“En zelfs vandaag de dag blijft de rode draad van Phyto onveranderd: gezondheid en schoonheid van het haar door planten, dat staat centraal. Andere merken moeten hun gamma steeds aanpassen, wij niet. We doen daar bewust niet aan mee en hebben gelukkig een product dat dat toelaat.”

Phyto haar shampoo plantaardig bio

Phyto

In de jaren ’70 waren planten een echte hype, heb je het gevoel dat die hype nu terug leeft onder de mensen?
“In 1900 gebruikten veel mensen planten omdat er niets anders was. En dan waren dat vooral recepten van de grootmoeder. In de jaren ’70 werden de planten ontdekt en werd ermee geëxperimenteerd. Planten werden toen ook een echte hype onder de hippies omdat ze afstand wilden nemen van wat er bestond. Vandaag zijn planten weer hip. Dat is al vijf à zes jaar zo.”

“Het verschil is dat mensen nu planten gebruiken met een totaal andere visie. Het is niet meer ‘ik ben vrij, ik ben hippie’, maar eerder ‘ik heb respect mezelf en voor de planeet’. Daarom wenden mensen zich weer tot natuurlijke en ecologische producten.”

Wat is het grote verschil tussen ‘de gewone’ producten in de winkelrekken en de producten van Phyto?
“Wij verzorgen de haren. Niet dat de andere merken dat niet doen, maar zij zijn gericht op het commerciële en het snelle resultaat bij klanten. Met andere shampoos moet je je haar maar één keer wassen en er zit een glans op. Helaas wil dat niet zeggen dat je haar ook hersteld en gezond is.”

“Veel shampoos en andere haarproducten zitten vol siliconen. Die siliconen zorgen voor een mooie look. Ze vormen een laag om het haar waardoor het weer glanzend en gezond lijkt. En na elke wasbeurt komt er weer een nieuwe laag op je haar waardoor het niet meer kan ademen en uiteindelijk ongezond wordt.”

“Phyto is geen snelle oplossing voor beschadigd haar, maar eerder de juiste oplossing voor op lange termijn. Neem bijvoorbeeld Phyto 7: als je het één keer gebruikt, ga je geen verschil zien. Maar als je het elke dag aanbrengt, zal je zien dat je haar herstelt en dat het gehydrateerd aanvoelt. Maar mijn gemene zelf denkt soms ‘laat ze die andere producten maar gebruiken, binnen een paar jaar zullen ze dan toch onze producten nodig hebben om de schade te herstellen’.”

Phyto gelooft dat natuur en schoonheid één zijn en dat we de verantwoordelijkheid hebben onze planeet te respecteren en te behouden voor de komende generaties. Ook al is het merk inmiddels bijna 50 jaar oud, het blijft innoveren met steeds nieuwe plantenformules. Meer info vind je op www.phyto.fr.

Marie Claire Stagiaire De artikels van >

Tags: Bio, Haar, Phyto, Plantaardig, Planten, Shampoo.