Penélope Cruz schittert in ‘The Chanel Iconic Handbag campaign’
© press

Penélope Cruz schittert in ‘The Chanel Iconic Handbag campaign’

Leestijd: 4 min

Wat hebben 'Un homme et une femme' (1966) en de nieuwste Chanel campagne met elkaar gemeen? Hun elegante kijk op liefde en stijl. Niemand minder dan Penélope Cruz en Brad Pitt schitteren samen in de campagne. 

/

Claude Lelouch’s “Un homme et une femme” werd in 1966 in Frankrijk uitgebracht voordat het internationaal werd gedistribueerd. De film won de Palme d’Or op het Cannes Film Festival van 1966, de Oscar voor Beste Buitenlandse Film in 1967 en de Oscar voor Beste Originele Scenario. Deze film markeerde een hele generatie filmkijkers en filmmakers.

Het vertelt het verhaal van een man en een vrouw, beiden weduwe, die elkaar ontmoeten op de kostschool van hun kinderen. De film onderzoekt de uitbarsting van verlangen, de aarzelingen en angsten van een liefdesontmoeting. Hoe en wanneer verandert alles?

Lees ook: De redactie van Marie Claire test: retinol

Vanwege het lage budget van de film moest de regisseur de film in slechts drie weken opnemen. Om geld te besparen, filmde hij de interieurscènes in zwart-wit en de exterieurscènes in kleur. Actrice Anouk Aimée droeg haar eigen kleding en persoonlijke accessoires, inclusief haar Chanel-tas, die te zien is op het scherm.

Met deze campagne blijft Chanel voortbouwen op haar langdurige relatie met cinema. Virginie Viard, Artistiek Directeur van de Modecollecties, heeft altijd inspiratie gevonden in de zevende kunst. Van de vrijgevochten sfeer van de Nouvelle Vague tot de Hollywood-studio’s, put ze regelmatig uit haar filmcultuur, en net zoals Gabrielle Chanel dat destijds deed, omringt ze zich met de regisseurs waarmee ze nauw verbonden is.

/

Penélope Cruz beantwoordde enkele vragen over de nieuwe campagne van Chanel:

Je ontmoette Claude Lelouch op de set en het leek alsof het een klein moment van filmgeschiedenis was. Hoe was het om hem te ontmoeten?

Het was echt opwindend. Ik bewonder zijn werk enorm en ik ontdekte de dag voor de opname dat hij bij ons op de set zou zijn en ook deel zou uitmaken van de film. Un homme et une femme is echt een van mijn favoriete films aller tijden. Het is een ongelooflijke film. Anouk (Aimée) is altijd als een droom voor me geweest in zoveel rollen gedurende haar carrière, maar vooral in die ene. Ik heb altijd gedacht dat ik ooit een personage zoals dat zou willen spelen en ook een referentie wilde maken naar haar look in die film. Natuurlijk dacht ik nooit aan het maken van een remake, want als een film zo perfect is, heb je geen remake nodig. Dit is een soort mooie hommage aan Claude Lelouch en iedereen die betrokken was bij die magische film.

Wat is het aan de film Un homme et une femme dat je echt raakt?

Het oog van Claude. Ik denk dat het visueel een revolutionaire film was. Daarna kom je er later achter hoe moeilijk het voor hen was om het te maken, met zo’n klein budget. Ik denk dat er maar 10-15 mensen in de crew waren. Je kan zoiets alleen doen als je zijn talent hebt. Ik denk dat het zo’n moderne film was voor die tijd en altijd zal zijn. Sommige kinderen zullen deze film ontdekken en zeggen: “Mijn God, dit is zo cool en zo modern.” Tegelijkertijd is het erg diepgaand in termen van hoe Claude omgaat met dat liefdesverhaal. Het is niet alleen dat het visueel zo rijk is, het heeft zoveel lagen. Het is gewoon een geweldige film van begin tot eind. Ik hou zo veel van samenwerken met Chanel. In de loop der jaren hebben we samen veel spannende dingen gedaan. Maar toen ze me vertelden dat dit het verhaal was voor deze campagne, kon ik het niet geloven.

/

Een van de belangrijke elementen van de oorspronkelijke film is het tonen van het begin van een liefdesaffaire, van een liefdesverhaal. Hoe voel je dat dat in de film wordt afgebeeld en hoe raakt dat je?

Wat heel mysterieus en interessant was aan de manier waarop Claude Lelouch die connectie en dat liefdesverhaal portretteert, is dat je het gevaar ervan kan voelen. Je kan het voelen, ze weten het allebei. Ze zeggen het nooit, maar ze weten dat ze zich op gevaarlijk terrein begeven omdat ze weten dat ze heel grote gevoelens voor elkaar zullen hebben. Ik voel die angst in beide personages, ook al zeggen ze het niet. Claude is een slimme man, en zijn scripts zijn slim. Het ging over die relatie, maar zelfs als het een gelukkige relatie is, is het het meest complexe ter wereld. Het feit dat je opwinding vermengd met angst in de ogen van beide personages kunt zien, is echt fascinerend voor mij. Zelfs toen ik de film voor het eerst zag, als tiener, kon ik dat zien, en het was echt aantrekkelijk.

Heb je destijds de CHANEL-tas in de film van Claude Lelouch opgemerkt? En wat betekent het voor jou als onderdeel van die scène?

Anouk Aimée is een heel elegante en mooie vrouw, dat is ze altijd geweest. Maar het is waar dat de look van dat personage verbluffend was. Hoe kun je eleganter zijn dan dat? Natuurlijk was dat personage in mijn gedachten een Chanel-vrouw. Dus het is helemaal logisch dat de tas daar midden op tafel stond, in hun gesprek in het restaurant. Dus ik herinner me niet dat ik verrast was toen ik het zag. In feite was het gewoon juist.

Hoe voel je je als je CHANEL draagt?

Het is als een goocheltruc, zelfs als je alleen maar jeans, sneakers en een t-shirt draagt, voeg je een Chanel-tas toe, en het geeft je dat gevoel. Ik vertelde Virginie dat het dragen van de kleding die ze creëert me een echte dopamine-high reactie geeft. Ik bewonder het Huis al zo lang, en sinds ik een klein meisje was, bestudeer ik alles wat ze doen. Ik heb zoveel respect voor Chanel, voor de jaren van Coco en toen Karl, met wie ik het geluk had om een heel speciale relatie te hebben. Nu is het met Virginie, van wie ik zoveel hou, en ik kan me niemand anders voorstellen die kan doen wat zij doet. Ik voel me erg gelukkig als ik deze stukken draag. Hoe meer je weet over hoe ze gemaakt worden en wat het kost, hoe meer je de inspanning en het talent waardeert. Ik denk dat dat is waarom het dragen van een Chanel-tas je dat gevoel kan geven. Het is alles wat erachter zit – de integriteit van het merk, het steeds opnieuw creëren van iets nieuws, maar tegelijkertijd het wezen van Chanel 100% intact houden.

Lees ook: De schoonheidsgeheimen van Parisienne Violette Serrat

Margo Verhasselt De artikels van >

Heeft nooit iets met geometrische vormen gehad tot ze naar de Brusselse binnenstad verhuisde en maakt nu meer reclame voor de hoofdstad dan pakweg de toeristische dienst. Zegt verdomd veel 'it is what it is' voor iemand die niet echt een idee heeft van wat ze doet, tenzij op het gebied van lifestyletrends dan. Altijd te vinden voor een vroege apero met een gezellige babbel op een nog toffer terras.

Tags: Chanel.