7 neuzen over wat hen inspireert bij het creëren van een nieuw parfum
© Pers

7 neuzen over wat hen inspireert bij het creëren van een nieuw parfum

Door parfum
Leestijd: 3 min

Inspiratie, kan uit alle hoeken komen. We vroegen 7 parfumeurs wat hen inspireert bij het maken van een nieuw parfum.

Dominique Ropion

“Dat is heel persoonlijk, alles kan me inspireren. Poëzie inspireert me vaak of gewoon het leven zelf. Het alledaagse, ontmoetingen met mensen. En ook reizen brengen me veel concrete geurinspiratie. In de lucht of in de natuur spreken geuren altijd meer tot de verbeelding dan wanneer je kennis met ze maakt in een labo.”

“Oranjebloesem uit de natuur, bijvoorbeeld, inspireert veel meer dan een flesje oranjebloesemconcentraat uit het labo. Maar uiteindelijk val je wel terug op de chemische vervaardiging ervan en is het wel dat concentraat waar je mee aan de slag gaat. Er komt een erg groot technisch aspect bij kijken. Zo gebruik ik soms zelfs noten die bij anderen afgrijzen opwekken en is het net dat detail dat een parfum vervolledigt. Het is chemie!”

“Door te ondernemen en om me heen te kijken pik ik dingen op. Al is het niet zo dat ik me voor een schilderij zet en de inspiratie er dan spontaan uitvloeit, maar het roept wel emoties of een sfeer in me op waar ik mee aan de slag kan.”

parfum

Girl Of Now, eau de parfum van Elie Saab, € 58 voor 30 ml.

/

Sophie Labbé

“Zelfs degusteren op restaurant kan inspireren. Smaken zijn net zoals geuren. Net zoals winkels die met bloemenboeketten werken, nieuwe ingrediënten die ons worden voorgesteld of de geuren die in ons hoofdkantoor hangen; het zijn allemaal zaken die je opeens op ideeën kunnen brengen.”

“Ook mensen inspireren. Voor het laatste parfum dat ik samen met Dominique Ropion maakte, was Bella Hadid onze muze. Het millennial meisje van vandaag.”

Girl Of Now, eau de parfum van Elie Saab, € 58 voor 30 ml.

/
Anne Flipo

parfum“Zoveel inspireert! Reizen, mensen, parfums die mensen dragen,… “

“Voor mijn laatste parfum voor Roger & Gallet was het een reis naar Indië die me inspireerde. Ik bezocht er een bloemenmarkt waar de geur hing van kilo’s net geplukte tuberoos.”

“Door de versheid kwam vooral de frisse, crèmige en sexy geur me tegemoet. Heerlijk! En ik was vertrokken…”

Tubéreuse Hédonie, één van de vijf nieuwe geuren van Roger&Gallet, € 30,95 voor 30 ml.

/

Camille Goutal

parfum

“De natuur is mijn grote inspiratiebron. Hoe meer ik rond me kijk en hoe ouder ik word, hoe meer ik erdoor gefascineerd ben en besef hoe kostbaar het leven en de natuur zijn. Maar wanneer je zoekt naar inspiratie vind je die meestal niet. Het is meer iets dat je onverwacht treft en dat maakt het net magisch. Opeens word je iets gewaar dat je betovert.”

“Die atmosfeer probeer ik dan te hercreëren. We hebben allemaal universele herinneringen. Vakantie associëren we met te de geur van de zee, zon, zonnecrème, … geuren die iedereen herkent. Als je die sfeer kan bottelen, spreek je daar ook iedereen mee aan.”

“Om een vakantiegeur te maken, gaan we te werk met concrete ingrediënten. Zo is de geur van de zee bijvoorbeeld een ingrediënt – er zijn immers moleculen die de zoute geur helemaal bevatten – maar jammer genoeg heb je daar nog lang geen parfum mee. Je vult dit aan met elementen die het plaatje vervolledigen en de juiste associaties oproepen. Die juiste balans tussen ingrediënten vinden, is de kunst.”

Tenue Soirée van Annick Goutal, € 138 bij Senteurs D’Ailleurs in Brussel.

/

Aurelien Guichard

“Meestal denk ik aan een persoon die voor mij het idee van het parfum representeert. Iemand die me gelukkig maakt. Een persoon kan emoties in me los maken die me begeesteren en inspireren.””

“Voor mijn laatste parfum was het anders aangezien het parfum over een plaats ging. Daarvoor ben ik naar Tokyo geweest om er de sfeer op te snuiven.”

“Die sfeer – of het nu om een persoon of een plek gaat – probeer ik op te roepen door één voor één voor ingrediënten te kiezen die samen passen, net zoals een schrijver zoekt naar de juiste woorden voor het verhaal dat hij wil vertellen. Voor mijn laatste parfum voor Shiseido zocht ik naar lichtheid, bloemen en vrouwelijkheid. Ik wou een parfum maken dat op een moderne manier spreekt over vrouwelijkheid, niet het soort barokke clichés waarmee de vrouw vaak in parfums wordt benaderd.”

Ever Bloom, Ginza Flower van Shiseido, € 57 voor 30 ml.

/

Thierry Wasser

“Alle emoties en levenservaringen geven me inspiratie waar ik later op kan terugvallen. Moest ik gewoon in mijn labo blijven, zou mijn wereldbeeld er nog steeds plat uitzien. Ik hou ervan mensen te ontmoeten en ik doe niets liever dan de velden bezoeken en de plaatselijke boeren te spreken. Zij houden me op de hoogte van de plantages.”

“Indië is voor mij één grote, onuitputtelijke tuin aan inspiratie. Als parfumeur concentreer je je nooit op één geur alleen maar ben je met verschillende parfums tegelijkertijd bezig. Wanneer ik een briefing krijg, kan ik daar meestal meteen een van de bestaande creaties aan koppelen.”

Mon Guerlain van Guerlain, € 64,50 voor 30 ml.

/

François Demachy

“Ik wandel door de tuin van mijn atelier, bij de Fontaines Parfumées, in Grasse. Hier groeien veel van de ingrediënten die ik gebruik in de vrije natuur. Al wandelend komen de geuren me hier tegemoet, perfect om me daar nieuwe creaties bij voor te stellen.”

 

Laura de Coninck De artikels van >

Laura is meester in de kunsten en sinds elf jaar ook journaliste, ze schrijft over beauty - Make-up is immers ook een soort verf voor het gezicht- en gezondheid. Ze koestert een grote passie voor schoonheid en parfums. Daarnaast maakt ze nog regelmatig illustraties en vrij werk voor tentoonstellingen.

Tags: Anne Flipo, Aurelien Guichard, Dominique Ropion, Neuzen, Parfum, Parfumeurs, Sophie Labbé.