Akillis, het geesteskind van sieradenontwerpster Caroline Gaspard, staat al bijna twintig jaar bekend om haar zinnenprikkelende, uniseks juwelen. Grafische elementen en scherpe vormen kenmerken de creaties, die samen een onmiskenbaar universum vormen. Marie Claire kreeg een uitzonderlijke blik achter de schermen.
Weinig juwelenmerken hebben zo’n herkenbare signatuur als Akillis. Hieruit ontsproten de afgelopen decennia een aantal iconische creaties, waarmee het merk internationaal naam maakte. Denk aan ‘Puzzle‘, waarbij twee puzzelstukken samen een nieuwe interpretatie van het toi et moi-sieraad vormen. Maar ook ‘Bang Bang‘, een buigzame armband met een kogel, ‘Capture Me‘, dat iets wegheeft van een val met scherpe tanden, en het ‘Python‘-kruis, of is het een dolk?
Power jewellery
De ontwerpen stralen een zekere mannelijkheid uit, en op het eerste gezicht misschien agressiviteit. Maar in gesprek met Managing Director Stéphanie Manon leren we dat het idee hem niet in aanvallen zit, dan wel in beschermen. “Toen Caroline Gaspard ‘Bang Bang’ creëerde, had ze een talisman nodig om zichzelf de kracht te geven dit merk van de grond op te bouwen. Zelf is ze tegelijkertijd erg vrouwelijk én sportief, een tikje garçonne. De juwelen die ze creëert werken als een pantser. Het is eigenlijk ‘power dressing’ in juwelenvorm, oftewel ‘power jewellery’”, legt Manon uit.
“Neem nu ‘Python’: voor veel mensen een krachtige totem. Deze versterkt, zonder hierbij te provoceren. Het wauw-effect stamt uit de ruggengraat van het ontwerp. Die verticaliteit behoort tot één van de codes van het huis, net als het genderloze. Al hebben we de voorbije jaren iets meer sensualiteit en vrouwelijkheid in de ontwerpen verwerkt, een kant van Caroline die ze zelf ook steeds sterker omarmt.”

Akillis
Het Akillis-atelier in Barcelona
“Caroline werkt heel minimalistisch maar met onregelmatigheden die de stukken complex maken om te realiseren”, besluit Manon haar betoog. Om die ontwerpen tot het hoogst mogelijke niveau te brengen, werkt Akillis al meer dan tien jaar samen met een Spaans familiebedrijf, gerund door Carlos en zijn zoon Albert. De gepantserde deuren van het atelier blijven normaal stevig op slot, maar Marie Claire kreeg een uitzonderlijke blik achter de schermen en mocht het maakproces van dichtbij volgen.
“Ons atelier werd in 1888 opgericht door mijn overgrootvader”, vertelt Carlos. “Tijdens de Spaanse Burgeroorlog hebben we veel verloren, het atelier is zelfs afgebrand. Maar kijk, we zijn er nog steeds. Ik ben de vierde generatie en mijn zoon Albert is de vijfde. Dat zegt toch iets, niet?”
“Barcelona was vroeger het epicentrum van de juwelenindustrie. In de tijd van mijn vader telde de stad heel wat ateliers. Helaas zetten de volgende generaties dat werk niet altijd voort. Er zijn nog ambachtslui, maar deze krijgen het steeds moeilijker om internationaal te concurreren.”
Balanceren tussen traditie en innovatie
Het atelier moet mee met haar tijd en dat betekent een balans vinden tussen traditioneel handwerk en nieuwe innovaties. Dat lijkt goed te lukken: want met de integratie van geavanceerde technologieën die hun oorsprong vinden in de horlogemakerij en luchtvaarttechniek blijft het atelier toekomstbestendig.
Lasersnijden, digitaal frezen en verfijnde oppervlaktebehandelingen zijn maar een aantal van de technologische hoogstandjes die onderdeel uitmaken van het creatieproces van de sieraden van Akillis, en met name bij de juwelen uit titanium. Zo worden deze met een laser uit een grote plaat titanium gesneden. Bij pavé-creaties, zoals de ‘Puzzle’- en ‘Python’-collecties, maakt diezelfde laser honderden kleine gaatjes waarin later de diamanten worden gezet, een precisiewerk dat enkel in ervaren handen lukt.

Akillis
Ook bij het goudgieten experimenteert het atelier met nieuwe technologieën. Eerst wordt het juweel als wassen model geprint met een 3D-printer. Dat vormt de basis voor een plaasteren mal: in de oven smelt de was weg, waardoor de vorm van het ontwerp overblijft en het goud erin gegoten kan worden. Het metaal komt er zwart uit, en vervolgens gereinigd in een zuur.
Dan begint het echte handwerk: een ervaren vakman vijlt het stuk tot elke rand zacht aanvoelt, buigt het juweel waar nodig en last de onderdelen zorgvuldig aan elkaar. Daarna volgt het zandstralen, met een glanzende of matte finish, afhankelijk van het gewenste resultaat. Een rodiumbad geeft het juweel tot slot zijn definitieve kleur en glans.
Hoewel de juwelen van Akillis kwaliteit en vakmanschap uitstralen, is het niet met het blote oog zichtbaar hoeveel expertise er achter elk sieraad schuilgaat. Doorheen het proces wisselen geavanceerde technologie en minutieus handwerk elkaar af en deze laten – net als het eindresultaat – een onuitwisbare indruk na.