Al wie houdt van kunst, design, creativiteit en positieve energie is bij Us By Night aan het juiste adres. De Antwerpse Parkloods werd voor de gelegenheid omgevormd tot een indoor festivalterrein met maar liefst drie podia. Plek zat voor 60 enthousiaste sprekers en meer dan 1.000 bezoekers. En dat is nog niet alles. Draaiende pingpongtafels, treehugging in cyberspace of een tattoo laten zetten; je kan het zo gek niet bedenken of het is aanwezig tijdens dit driedaags evenement.
Het behoeft dus weinig uitleg dat Marie Claire aanwezig was op de opening gisteren. En we waren daar niet zomaar. Met wie we een afspraak hadden? Ryan Belmont, aka Art Director van het oh zo coole Nike Lab en één van de keynote speakers op de eerste avond van het festival.
Voor de mensen die Nike Lab (nog) niet kennen, kan je ons vertellen wat Nike Lab is en wat het doet?
Ryan Belmont: “Nike Lab streeft telkens naar vernieuwing. Hoe maken we van een topproduct een nog beter, nog vernieuwender product. Daarom werken we samen met innovators in de kunst- en designwereld en gaan we op zoek naar de grenzen van het merk. Die proberen we dan telkens een beetje verschuiven om zo de merkdimensie opnieuw vorm te geven.”
Wat is het ultieme doel van Nike Lab?
“Het ultieme doel is, denk ik, het telkens weer bereiken van een nieuw publiek op een vernieuwende, frisse manier. Dat doen we door samen te werken met andere designers. Deze samenwerkingen zijn eigenlijk de sleutel tot succes. Innovation by innovators. Voor ons geven extern talent en externe gedachten een extra dimensie aan het merk. Bij Nike Lab gaat het altijd om innovatie.”
Wat maakt Nike Lab uniek?
“Wat Nike Lab uniek maakt, zijn de mensen met wie we werken. We werken met ’s werelds grootste fashion forward innovators. Ik denk dat dit een heel belangrijk aspect is voor waar we juist heen willen met Nike Lab en hoe we het beste in ons merk naar boven kunnen halen.”
Wat vind je het leukste aan je job?
“Ik werk voor de afdeling Brand Design. Brand Design is verantwoordelijk voor de consumentgerichte inhoud. Wij ontwerpen dus niet het product, maar we geven het een strategie en een functie voor de klant door campagnebeelden, productbeelden, sociale media, enzovoort. Wat ik het leukste vind aan mijn job is dat het elke dag anders is. De ene dag doen we fotoshoots, de volgende dag ontwerpen we strategieën voor productlijnen en geven we ze een gezicht voor de consument.”
“Wat ik ook leuk vind, is de vrijheid die we krijgen. We kunnen alles doen wat we willen dus wordt er veel geëxperimenteerd en ook geëxploreerd.”
Maakt dat je job dan ook niet moeilijker?
“Ja dat klopt! Je probeert altijd de beste kant van het product te benadrukken en dat doe je door de manier waarop je iets filmt of vastlegt. Dat is vaak moeilijk, maar tegelijkertijd ook spannend. Het maakt dat de dagen nooit saai zijn, maar je moet af en toe ook durven falen om te slagen in je opzet.”
Als je jezelf zou beschrijven in 3 woorden, welke zouden dat dan zijn?
“Eerlijk? Ik zou zeggen dat ik hou van creatieve energie? Ik hou ervan om te werken in de creatieve industrie en ik ben ook positief ingesteld.”
Wat is je favoriete Nike Lab samenwerking?
“Ik denk onze samenwerking met ACG, omdat het gaat over iets dat al ingeburgerd is in de cultuur. Daarom wilden we het terugbrengen op een nieuwe, frisse manier. In elk detail is enorm veel moeite en werk gestoken en dat zie je ook aan de manier waarop het gemaakt is en de manier waarop het eruitziet. Ik denk dat deze samenwerking een hele positieve en goede manier was om weer leven te blazen in een ouder merk.”
Wat is je favoriete Nike Lab schoen?
“Da’s een moeilijke, het zijn er zoveel! Misschien onze laatste ftw van de Nike lab x Riccardo Tisci collectie.”
Wat is volgens jou Nike Lab’s beste design ooit?
“Ik zou zeggen de Nike AIR Vapermax X Comme des Garçons. Ze hebben de veters weggelaten en zoiets simpels is eigenlijk heel iconisch geworden. Daar kan ik niet genoeg van krijgen.”
Wie zijn je favoriete sprekers tijdens Us by Night?
“Ik kijk ernaar uit om Mode 2 te zien, en Studio Feixen. Met die laatste ben ik gisterenavond gaan eten, dus ik ben benieuwd waar zij mee bezig zijn. Ook het werk van Mirko Borsche vind ik geweldig. En last but certainly not least Marschmellow Laser Feast omdat ik al enkele keren met hen heb gewerkt voor Nike Lab.
Us By Night, nog tot 25/11/2017, Parkloods, Damplein 2, Antwerpen.
Voor meer info en de complete line-up kan je terecht op www.usbynight.be.