Neutraal is in de mode: “Je moet kunnen dragen wat je wil, wie je ook bent”
© H&M

Neutraal is in de mode: “Je moet kunnen dragen wat je wil, wie je ook bent”

Leestijd: 2 min

De definitie van mannen- en vrouwenmode wordt anno 2020 herzien. Steeds meer merken lanceren genderneutrale collecties. Nu ook H&M. Voor het eerst plakt de Zweedse modegigant geen specifiek gender op de nieuwe Studio AW20-collectie. Wij spraken erover met creatief directeur Ann-Sofie Johansson.

/

Genderneutraliteit is vandaag de dag een internationaal gespreksonderwerp. Zowel mannen als vrouwen willen niet langer dat hun geslacht bepaalt wie ze zijn en wat ze doen. Gender betekent in het Nederlands dan ook letterlijk alles wat we associëren met wat vrouwelijk en mannelijk is. Mode is een van de belangrijkste domeinen waarin de genderstereotypes tot uitdrukking komen en blijven bestaan. Om diezelfde reden is het echter ook een van de krachtigste instrumenten om de vastgeroeste normen te betwisten.

Genderneutraal mag dan een relatief nieuw woord zijn, het concept leeft al jaren in de mode. Coco Chanel, Vivienne Westwood en Jean Paul Gaultier lieten lang geleden al de grenzen vervagen tussen kleding voor mannen en vrouwen. Zo was Chanel bijvoorbeeld een groot pleitbezorger van de androgyne look. Ze kreeg vrouwen uit hun Victoriaanse jurken en in een maatpak. Ongezien in die tijd. In 1984 introduceerde Jean Paul Gaultier de rok voor mannen op de catwalk. Wat later waren er artiesten zoals David Bowie en Queen die zich de androgyne look toe-eigenden.

Maatschappelijke achtergrond

Het grote verschil met vroeger, is dat gendergrenzen nu niet meer overschreden worden om te choqueren maar dat er een maatschappelijke achtergrond is. Steeds meer mensen – vooral jongeren – stappen af van het man/vrouw-cliché denken en als maatschappij zijn we eindelijk bezig met de gelijkstelling van man en vrouw. De stereotypes verdwijnen stilaan en de mode reflecteert die evolutie. Sinds 2018 is er een uniseks en non-binaire categorie op de modeweek in New York, ontelbaar veel grote modehuizen zoals Gucci, Acne Studios en Dries Van Noten lappen alle genderregels aan hun laars en nu springen ook ketens op de kar.

H&M

/

Ann-Sofie Johansson

Zo wordt er op de nieuwe Studio AW20-collectie, ‘The Refined Rebel’, van H&M voor het eerst geen gender geplakt. Creatief directeur Ann-Sofie Johansson: “De collectie is gebaseerd op de moedige negentiende-eeuwse schrijfster Violet Paget (pseudoniem Vernon Lee). Zij stond bekend om haar androgyne kledingstijl wat toen zonder twijfel wenkbrauwen deed fronsen. Ook David Bowie was een belangrijke inspiratiebron. Hij is nog steeds één van de meest invloedrijke artiesten als het gaat over gendergrenzen vervagen. ‘Je moet kunnen dragen wat je wil, hoe je wil, wie je ook bent’ is wat we wilden dat de collectie uitstraalde. De nieuwe Studio-lijn bestaat uit een mix van typische vrouwelijke elementen zoals franjes en doorzichtige stoffen en kenmerkende scherpe mannelijke schouders en strak gesneden pasvormen. Beide stijlen kunnen gedragen worden door wie het wil op welke manier dan ook. Het is aan de consument om te bepalen hoe hij of zij de items combineert op een manier die het best bij zijn of haar identiteit past.”

Moedige beslissing van H&M

Voor de campagnebeelden werd gewerkt met zogenaamde ‘Studio-muzen’, bestaande uit een bonte mix van mannen en vrouwen: Barbie Ferreira, Veronika Heilbrunner, Celeste, Alton Mason, Young Emperors en Mia Kong. De heren dragen rokken, de vrouwen maatpakken. Helaas nog steeds een moedige beslissing voor een keten van zo’n groot formaat. Toen Zalando begin dit jaar een campagne lanceerde waarin een jongen in een jurk te zien was, kreeg de internetgigant heel wat kritiek uit conservatieve hoek. Zo tweette Theo Francken smalend: “Lijkt me iets om terug te sturen”.

“Zowel Violet Paget als David Bowie waren voorvechters van positieve verandering”, zegt Johansson. “We hopen met deze collectie hetzelfde te bereiken. Het is goed om te weten dat je niet iedereen kan plezieren. Daarom houd je beter vast aan je eigen identiteit en waarde. We blijven bij H&M diversiteit en inclusiviteit voorop zetten.”

/

H&M

De collectie is vanaf 24 september exclusief online te koop via hm.com.

Lees meer Marie Claire op: Modeweken van start: de shows zijn exclusiever dan ooit door corona. Hoe ziet de toekomst van jonge modemerken eruit post-corona?

 

Timon Van Mechelen De artikels van >

Als mode-expert weet hij trends en ontwikkelingen als geen ander te duiden. Is weg van Dries Van Noten en Prada en ziet zijn kleren als waardevolle investeringen. Haalt evenveel plezier uit de stockverkopen als jij uit je verjaardag, kerst en zomervakantie samen. Vindt verder weinig bevredigender dan te veel natuurwijn drinken en mensen kijken op een terras.

Tags: Genderneutraal, H&M, Mode.